درخواست طلاق از طرف زن + مراحل + مهریه

درخواست طلاق از طرف زن + مراحل + مهریه

در این مقاله میخواهیم راجب درخواست طلاق از طرف زن و مراحل ، مدارک و مهریه صحبت کنیم و بگوییم طلاق زن باکره و باردار به چه صورت است.

حق طلاق برای مرد است و در دستگاه قضایی ما درخواست طلاق از طرف زن و به موفقیت رسیدن آن سختی و دشواری خاص خود را دارد و می توان گفت که بی شک و بدون تردید به وکیل خانواده در این موضوع نیاز است. وقتی که درخواست طلاق از طرف زن داده می شود باید دلایل موجه برای این کار داشته باشد و این دلایل را اثبات نیز بکند که اثبات این دلایل سختی های خودش را دارد و حضور وکیل نیاز مبرم است. و از طرف دیگر وقتی طلاق توافقی باشد یا زن حق طلاق داشته باشد شرایط طلاق از طرف زن مانعی ندارد.

مراحل درخواست طلاق از طرف زن

مراحل درخواست طلاق از طرف زن این گونه است که زن به باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت می کند و سپس درخواست طلاق او به شعبه ای از دادگاه ارجاع خواهد شد و دادگاه هم شروع به رسیدگی خواهد کرد و بر اساس ادله و مدارک موجود یا حکم طلاق زن را صادر می کند و یا آن را رد می کند که در هر صورت این حکم به ضرر هر کسی باشد قابلیت اعتراض را خواهد داشت. مراحل درخواست طلاق از طرف زن اگر توسط وکیل خانواده انجام گیرد با سرعت و تسهیل بیشتری انجام خواهد پذیرفت و نیازی به حضور شما در دفتر خدمات قضایی نمی باشد.

درخواست طلاق از طرف زن

مدارک لازم درخواست طلاق از طرف زن

زنی که می خواهد درخواست طلاق بدهد باید از مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن آگاهی داشته باشد این مدارک شامل:

  1. شناسنامه
  2. کارت ملی
  3. عقدنامه : باید اصل آن باشد و اگر اصل آن در دسترس نباشد رونوشت عقدنامه می بایست دریافت شود و تحویل داد.
  4. نتیجه ی آزمایش مبنی بر این که زن باردار نمی باشد.
  5. هر مدرک دیگری که می تواند در روند پرونده موثر واقع شود.

موارد گفته شده مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن می باشد.

درخواست طلاق از طرف زن و مهریه

یکی از سوالات مهم و پر شمار درخواست طلاق از طرف زن و مهریه است که آیا در این مورد مهریه به زن تعلق می گیرد یا خیر؟ زمانی که عقد نکاح واقع می شود زن مالک مهریه می شود و مهریه حق مسلم او می شود. و این حق هیچ گونه منافاتی با درخواست طلاق از طرف زن ندارد و اگر زن دلیل موجهی برای طلاق داشته باشد که دادگاه را راضی کند به راحتی می تواند درخواست گرفتن مهریه را نیز بدهد اما زمانی که دادگاه موافق طلاق نباشد و درخواست زن رد شود و زن هم اصرار به انجام این اتفاق داشته باشد این جا ممکن است برای به وقوع پیوستن طلاق و جلب رضایت شوهر خود مجبور شود مهریه خود را ببخشد و یا آن را کاهش داد. ولی در حالت کلی که زن بتواند دلیل قانع کننده ارائه دهد و یا رضایت شوهر باشد و یا حق طلاق داشته باشد ، درخواست طلاق از طرف زن و مهریه هیچ گونه منافاتی با یکدیگر نخواهند داشت.

چگونه مطرح کردن طرح دعوا برای طلاق زن

  1. برای اینکه طلاق بگیرید باید یک دادخواست در شهری که شوهر شما زندگی می کند تنظیم کنید.
  2. باید برای اینکار به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید.
  3. اگر برایتان مقدور نیست می توایند به دادگستری بروید.
  4. باید عقدنامه و شناسنامه را همراه خود ببرید.
  5. سپس در آنجا دلیل طلاق خود را می گویید.
  6. ابلاغیه برای شما و شوهرتان بخاطر حضور در دادگاه ارسال می شود

مراحل درخواست طلاق از طرف زن

درخواست طلاق از طرف زن باردار

درخواست طلاق از طرف زن باردار تفاوتی با زن غیر باردار ندارد و هردو می بایست دلایل قانع کننده داشته باشند و دلایل خود را اثبات کنند و درخواست طلاق از طرف زن باردار هیچ گونه منع قانونی و شرعی در بر ندارد و فقط تفاوت در عده می باشد و در دیگر موارد باید همان کارهایی را بکند که زن غیر باردار انجام می دهد و در این موارد تفاوتی میان زن باردار و غیر باردار نمی باشد و اگر هم طلاق زن باردار به صورت توافقی انجام شود می بایست راجع به ملاقات و حضانت فرزند و دیگر مسائل نیز توافق صورت گیرد.

درخواست طلاق از طرف زن به دلیل خیانت

زمانی که زن درخواست طلاق می دهد باید عسر و حرج شوهر را ثابت کند حال سوال این جاست که درخواست طلاق از طرف زن به دلیل خیانت از موارد عسر و حرج می باشد یا خیر؟ اگر دلیل خیانت مرد رابطه ی نامشروع باشد و زن بتواند آن را اثبات کند می تواند از موارد عسر و حرج باشد و درخواست طلاق از طرف زن به دلیل خیانت می تواند به صدور حکم طلاق از سوی دادگاه منجر شود. اما باید این نکته ی مهم را دانست که دادگاه خانواده به موضوع رابطه ی نامشروع رسیدگی نمی کند و این موضوع باید در دادگاه اثبات و مورد حکم واقع شود و حکم آن به دادگاه خانواده تحویل داده شود و استناد به عکس ، پیام و دیگر اسناد در دادگاه خانواده برای اثبات رابطه ی نامشروع مفید نخواهد بود و در دادگاه دیگر باید رسیدگی و اثبات شود. پس خیانت می تواند از موارد عسر و حرج باشد.

دلایل طلاق گرفتن زن از شوهر خود

  • داشتن اعتیاد شوهر
  • ازدواج مجدد بدون اجازه گرفتن مرد
  • عدم پرداخت خرجی توسط مرد
  • ترک کرد زندگی توسط زوجه
  • عدم برقرار کردن رابطه با زوجه
  • عدم تهیه مسکن برای زندگی
  • خیانت کردن مرد در دوران زندگی
  • محکوم شدن به زندان برای 5 سال

درخواست طلاق از طرف زن باکره

درخواست طلاق از طرف زن باکره احتیاجی به رضایت پدر ندارد و این جا کاملا برخلاف نکاح می باشد ولی خب نیازمند وجود دلایل قانع کننده و اثبات عسر و حرج مرد در دادگاه خانواده می باشد. نکته ای که این جا وجود دارد این است که زن باکره مهریه اش هنگام طلاق نصف می شود. اما درخواست طلاق از طرف زن باکره هیچ گونه منع قانونی و شرعی ندارد. باید توجه داشت که اگر زندگی زناشویی آغاز نشده باشد و زن باکره درخواست طلاق بدهد ، گرفتن حکم طلاق از دادگاه بسیار سخت می باشد.

درخواست طلاق از طرف زن باردار

برای طلاق از طرف زن چه دلایلی لازم است؟

  • عدم پرداخت نفقه به زوجه
  • عسر و حرج
  • غیبت زوج به مدت شش ماه
  • داشتن وکالت طلاق از طرف مرد
  • کمک گرفتن از وکیل خانواده برای طلاق

در پایان باید گفت که درخواست طلاق از طرف زن و موفقیت در آن بدون رضایت شوهر و حق طلاق زن یک موضوع سخت خواهد بود که نیاز به آوردن دلایل و از همه مهم تر اثبات این دلایل در دادگاه می باشد که شما را ناگزیر مجبور به استفاده از وکیل خانواده می کند. این که کدام رفتار می تواند شامل عسر و حرج شود و این که پرونده ی شما در مسیر درستی باشد همه ی این ها نیازمند مشاوره با وکیل خانواده است.

موسسه حقوقی ما بهترین وکیل خانواده را در دسترس شما قرار خواهد داد تا بتوانید مشاوره حقوقی لازم را از وکیل گرفته و پرونده ی خود را به او بسپارید.

جهت درخواست طلاق از طرف زن می توانید از مشاوره حقوقی ما استفاده کنید و با وکلای حرفه ای گروه وکلای آریا دادیار صحبت کنید.