مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی

در این مقاله میخواهیم راجب مراحل طلاق توافقی و چگونگی انجام طلاق توافقی و مراحل آن به شما عزیزان توضیح دهیم. در صورت داشتن سوال راجب مراحل طلاق توافقی می توانید با وکیل تلفنی صحبت کنید و یا از وکیل آنلاین چت سوال خود را بپرسید.

یکی از مسائلی که اخیرا راجع به طلاق توافقی در تهران به وقوع پیوست این است که از ابتدای آبان ماه نود اعلام شد که مشاوره طلاق توافقی از جانب زوجین اجباری است اما تنها چند روزی از تصویب این مصوبه نگذشته بود که مجددا اعلام گردید که به علت فراهم نبودن شرایط مشاوره طلاق توافقی برای زوجین، تا اطلاع ثانوی اجباری بودن مشاوره از طرف زوجین به حالت تعلیع درآمد.

هزینه طلاق توافقی با داشتن وکیل

در صورتی که طرفین بخواهند حضوری در مراحل انجام طلاق توافقی نداشته باشند و طلاق توافقی از طریق وکیل انجام گیرد حق الوکاله هر وکیل - می گردد که حق الوکاله دو وکیل جمعا - می گردد . تمامی هزینه های جانبی بر عهده گروه وکلای آریا دادیار است و شما خیالتان راحت باشد که دیگر هیچ هزینه اضافی از شما گرفته نمی شود.

مدارک برای طلاق توافقی

برای انجام طلاق توافقی پس از آنکه زوجین برای انجام آن به قطعیت رسیدند یکی از سوالاتی که در ابتدا به ذهن می آید این است که چه مدارکی برای شروع کار طلاق توافقی لازم است :

1- شناسنامه زوجین

2- عقدنامه زوجین و در صورت در دسترس نبودن آن، رونوشت عقدنامه از دفترخانه ای که ازدواج را ثبت کرده است اخذ گردد

3- در صورت لزوم کارت ملی زوجین.

طلاق توافقی و مراحل آن در تهران

اولین مرحله از مراحل طلاق توافقی این است که زوجین راجع به انجام طلاق توافقی و توافقات آن با هم توافق داشته باشند پس از آن زوجین اگر بخواهند خودشان کار را انجام دهند می بایست با در دست داشتن مدارکی که در قسمت بالا گفته شد به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند و دادخواست طلاق توافقی خود را در دفتر مذکور به ثبت برسانند .

دفتر خدمات قضایی دادخواست طلاق توافقی را به صورت سیستمی به دادگاه خانواده مربوطه ارسال می کند و دادگاه نیز پرونده طلاق توافقی را به صورت تصادفی به یکی از شعبات داخل دادگاه ارجاع می دهد . مرحله بعدی از مراحل طلاق توافقی این است که زوجین می بایست به دادگاه مراجعه کنند و در مرکز مشاوره دادگاه مشاوره صورت گیرد که در تهران این امر صوری است . در جلسه دادگاه توافقات زوجین صورت جلسه گردد و پس از آن صورت جلسه دادگاه به صورت رای طلاق توافقی صادر گردد .

لازم به ذکر که به علت نداشتن تجربه برخی زوجین طلاق توافقی خود را در مجتمع هایی مطرح میکنند که در انجام کار طلاق توافقی سرعت عمل ندارند . زمان انجام آزمایش عدم بارداری از طرف زوجه نیز بستگی به مجتمع مربوطه دارد و بهتر است که ازمایش مذکور زودتر انجام نگیرد و زوجین در مراحل انجام کار توافقی به وقت خود این آزمایش صورت گیرد آخرین مرحله از مراحل طلاق توافقی نیز ثبت رای طلاق توافقی در دفترخانه طلاق می باشد که می توان در هر دفترخانه طلاقی این کار را انجام داد و رای طلاق توافقی را ثبت کرد در واقع آخرین مرحله از مراحل طلاق توافقی ، ثبت طلاق توافقی در دفترخانه طلاق می باشد.

طلاق توافقی همانطور که از نامش پیداست  طلاقی است که زوجین با توافق هم اقدام به جدایی  می کنند در این نوع طلاق صرف تصمیم هر دو طرف به جدایی کفایت نمی کند و طرفین  باید راجبه کلیه امور مالی و غیر مالی مربوط به طلاق نیز اتفاق نظر بر سند در دادگاه آن را ارایه دهند .

مراحل طلاق توافقی به شیوه زیر است در نظر داشته باشید می توان کلیه امور در طلاق توافقی را به وکیل سپرد .

1- کلیه توافقات اعم از مهریه ، حضانت فرزند، نفقه ، جهیزیه ، ملاقات فرزندان و غیره توسط زوجین صورت گیرد چنانچه توافقات  بین طرفین در زمان انجام مرحال از بین برود صدور رای طلاق با مشکل مواجه می شود .

2- در مرحله بعدی باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرد و دادخواست طلاق را ثبت کرد در صورت اخذ وکیل  این مرحله بدون حضور طرفین و توسط وکیل انجام می شود .

3- پس از دریافت پیامک از سوی دفتر خدمات قضایی باید به شعبه ای که به شما اعلام شده جهت انجام مشاوره مراجعه کنید این مرحله هم حضور زوجین الزامی نیست و وکیل می تواند کارهای لازم را انجام دهد.

4- پس از برگزاری جلسه دادگاه و دریافت رای دادگاه با ارایه گواهی عدم بارداری به دفترخانه ثبت طلاق می توان طلاق را به ثبت رساند برای به ثبت رساندن طلاق طرفین سه ماه فرصت دارند تا با ارایه گواهی عدم امکان سازش به دفتر رسمی ثبت طلاق  اقدام به ثبت طلاق خود نمایند .

در حالت کلی قبل از تصویب قانون جدید ، مراحل طلاق توافقی ظرف مدت زمان کمتر از یک هفته انجام می شد در حال حاضر هم در برخی شعب این امکان هست که در این  مدت زمان طلاق توافقی صورت بگیرد اما مطابق قانون جدید پرونده را به مراکز مشاوره  ارسال می نمایند تا بلکه زوجین را از طلاق منصرف کنند که این امر پروسه طلاق توافقی را کمی طولانی تر نموده.

با توجه به اینکه زوجین در روند طلاق از شرایط روحی مناسبی برخوردارنیستند و حضور آنها در هر مرحله از مراحل طلاق و روبه رویی آنها شاید باعث آزردگی ورنجش طرفین شود توصیه می شود تمامی این مراحل  را به وکیل بسپارید نکته مهم در طلاق توافقی اینست که با داشتن وکیل در هیچ یک از مراحل طلاق نیازی به حضور شما نیست و حتی جلسه مشاوره را نیز وکیل انجام خواهد داد و این باعث سرعت در مراحل طلاق توافقی شده و دردسرهای ناشی از رفت و آمد به دادگاه و غیره را کاهش می دهد.

در حالت کلی بهترین و ساده ترین روش برای طلاق ، طلاق توافقی است .

انتخاب طلاق توافقی از بین اقسام طلاق ها مزیت هایی دارد که آنها را ذکر می کنیم :

- درگیری کم تر و کاهش فشار روحی و تنش ها برای هر دو طرف و تصیم گیری در آرامش و با تفاهم و توافق

- کاهش استرس و فشار روحی در رزندان-کوتاه شدن مدت زمان طلاق

- پیشگیری از رفت و آمد فراوان و رجوع مکرر به دادگاه

- رخ دادن طلاق با رضایت قلبی دو طرف و حفظ حقوق طرفین مطابق با توافقنامه ای خود زوجین تنظیم می کنند .

- اعتبار گواهی عدم امکان سازش در عرض 3 ماه باعث حفظ دوام عقد نکاح است .

- امکان عدم حضور زوجین در تمام مراحل طلاق در صورت داشتن وکیل

- مدارک لازم برای طلاق توافقی:

1-سند رسمی ازدواج

2-کارت ملی یا شناسنامه زوجین

3- در صورت داشتن وکیل ، وکالتنامه محضری طلاق

4-توافق نامه طرفین

5- گواهی عدم بارداری زن

6- نظریه واحد مشاوره خانواده در دادگاه

طلاق توافقی و مزایای آن

یکی از مزایای طلاق توافقی نسبت به سایر انواع طلاق این است که در بازه زمانی کوتاه مدتی انجام می گیرد و به نسبت از تنش کمتری نسبت به دیگر انواع طلاق برخوردار است . معمولا زوجین ترجیح میدهند بجای رفت و آمد به دادگاه و داشتن تنش های اعصاب خورد کن، طلاق توافقی را به دیگر انواع طلاق ترجیح بدهند.

مراحل طلاق توافقی در تهران

1 مراجعه به دفاتر خدمات قضایی جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی

2 ارجاع پرونده طلاق توافقی به یکی از شعبات دادگاه خانواده

3 انجام مشاوره در مرکز مشاوره در دادگاه

4 شرکت در جلسه دادگاه و تنظیم صورت جلسه طلاق توافقی از طرف قاضی

5 صدور رای طلاق توافقی

6 مراجعه به دفترخانه طلاق جهت ثبت طلاق توافقی

جهت مشاوره حقوقی در مورد طلاق توافقی و صحبت با وکلای مجرب تهران و ایران می توانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید و سوال از وکیل را مطرح نمایید.