تنظیم دادخواست دیوان عدالت اداری + هزینه

بارها در توضیحاتی که در مطالب مندرج در این سایت بدان پرداختیم بیان شده است که مهمترین و اولین قدم صحیح جهت طرح شکایت در دیوان عدالت اداری تنظیم یک دادخواست خوب و مستند و مستدل به قانون توسط وکیل متخصص دیوان عدالت اداری می باشد . در همین راستا و جهت روشن شدن ذهن شما و پی بردن به اهمیت دادخواست به یک نمونه از این دادخواست ها در زیر اشاره می گردد.

هزینه تنظیم دادخواسست دیوان عدالت اداری

دادخواست دیوان عدالت اداری و تنظیم آن یکی از مهمترین برگ های قضائی در دیوان عدالت اداری است وبه عنوان پایه قضاوت تلقی می گردد و جامع و رسا بودن آن از زحمت دادرسان می کاهد و کشف حقیقت و حکومت را بر آنان آسان می کند.

دادخواست دیوان عدالت اداری به عنوان یک سند قضائی دعوی را افتتاح می کند و بر همین اساس باید در تنظیم آن دقت و مراقبت کامل به عمل آید تا دعوا به خوبی مطرح و بیان شود.؟ الف) مشخصات شاکی

ذکر نام و نام خانوادگی نام پدر ، تاریخ تولد ، کد ملی ، شغل ، تابعیت اقامتگاه در صورتیکه شخص حقیقی باشد و چنانچه دادخواست دهنده شخص حقوقی باشد ذكر نام موسسه یا شرکت شماره ثبت ، اقامتگاه اصلی و شماره تلفن تماس آن ضروری است.

ب) مشخصات طرف شکایت

لزوم تعیین مشخصات برای طرف شکایت این است که هویت خوانده معلوم بوده پیدا کردن طرف شکایت و رساندن دادخواست دچار اشکال نشود ولذا ذکر نام ونام خانوادگی سمت و نشانی دقیق و شغل مشتکی عنه در مواردیکه شخص حقیقی ((مامور دولت )) باشد وذکر نام واحد طرف شکایت در صورتیکه دعوی بطرفیت شخص حقوقی حقوق عمومی واحدهای مذکور در ماده ۱۰ این قانون اقامه گردد . علاوه بر آن اقامتگاه طرفین (( جزء در مورد واحدهای مقرر در این قانون باید با خصوصیات کامل و بنحوی تعیین شود که ابلاغ اوراق دادرسی بسهولت ممکن باشد.

 ت) موضوع شکایت و خواسته شاکی باید دقیقا در دادخواست مشخص شده باشد تا شعبه بتواند به تمامی خواسته های مندرج در قسمت مربوط به دادخواست به همان صورت که آمده است توجه نموده و نسبت به آن نفی یا اثبات تصمیم گیری نماید افزون بر آن با تعیین موضوع خواسته شعبه می تواند میزان محکوم به را مشخص در موضوعات خارج از چهار چوب خواسته وارد نشود و تعیین موضوع خواسته توسط شاکی بطور دقیق و با در نظر گرفتن هدف فرد از اقامه دعوی شاکی را بطور کامل و به بهترین شیوه با لحاظ منشاء حق به کرسی حق خواهد نشاند. از نقطه نظر دیگر تعیین خواسته و بهای آن در دادخواست در تعیین صلاحیت دیوان در رسیدگی به دعوی موثر است. .

ث) شرح شکایت

آنچه را که شاکی از دیوان درخواست دارد باید شرح دهد زیرا مطابق اصول قضاوت حق خواستنی است نه دادنی به این معنا که شعبه دیوان نمی تواند حکم به اجراء حق یا تصدیق به امری بنماید مگر آنکه شاکی درخواست نماید از اینرو حق یا امری که نفية يا اثبات مورد درخواست قرار می گیرد باید بنحو مدلل و مستند با لحاظ اصل خواسته و متفرعاتی که دارد در دادخواست یکایک و به ترتیب مقرر در قانون درج شود.

هزینه تنظیم دادخواسست دیوان عدالت اداری کاملا بستگی به نوع شکایتی که دارید متغیر است و نمی توان یه قیمت دقیق گفت و شما می توانید جهت استعلام قیمت می توانید با شماره های موجود تماس بگیرید و با وکیل متخصص دیوان صحبت کنید تا هزینه را به شما بگویند.