وکیل انحصار وراثت + تهران + مراحل

وکیل انحصار وراثت + تهران + مراحل

گروه وکلای آریا دادیار پرونده های شما در این موضوع را در تهران پذیرفته و تمام مراحل گرفتن گواهی انحصار وراثت را برای شما به وسیله ی وکیل انحصار وراثت انجام خواهد داد و بهترین وکیل انحصار وراثت در این زمینه به صورت حضوری و تلفنی برای تهران و سایر نقاط کشور انجام می پذیرد.

گواهی انحصار وراثت چیست؟

زمانی که فردی فوت می شود برای تقسیم ترکه بین وراث قانونی اش نیاز به گرفتن این گواهی است. این گواهی توسط شورای حل اختلاف صادر می شود و در آن میزان سهم الارث ورثه مشخص می شود. پس اگر این کار انجام نگیرد امکان انتقال ترکه وجود نخواهد داشت.

وراث متوفی و یا وکیل انحصار وراثت می توانند تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت را انجام دهند و اگر وراث متعدد باشند احتیاجی به درخواست همه ی آن ها نمی باشد و اقدام تنها یک نفر برای صدور این گواهی کفایت می کند. همچنین اشخاص ذینفع مانند کسانی که از بدهکاران فرد فوت شده هستند می توانند تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت نمایند.

مطابق بخشنامه ی وزارت دادگستری اگر متوفی دارای اموال بیشتر از 50 میلیون باشد گواهی انحصار وراثت نامحدود صادر خواهد شد و احتیاج به انتشار آگهی دارد. اما اگر شخص فوت شده اموالش کمتر از 50 میلیون باشد گواهی انحصار وراثت محدود صادر میشود.

توجه داشته باشید اگر از متوفی مالی بر جا نمانده باشد یا این که وراث نیازی نداشته باشند که به ادارات خود را برای موضوعی ورثه و متوفی معرفی کنند گرفتن گواهی انحصار وراثت هیچ اجباری نخواهد داشت.

برای گرفتن گواهی انحصار وراثت باید ابتدا مدارک مورد نیاز را به دفتر خدمات الکترونیک قضایی برده و دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت بدهیم. شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی صالح به رسیدگی و صدور این گواهی می باشد.

مدارک مورد نیاز برای درخوست گواهی انحصار وراثت:

  • استشهادیه ی محضری: 3 نفر در دفتر اسناد رسمی حاضر و با پر کردن فرمی گواهی می کنند که ورثه ی متوفی چه کسانی هستند.
  • شناسنامه ی متوفی
  • عقدنامه در صورت ازدواج
  • شناسنامه ی وراث
  • گواهی فوت متوفی
  • وصیت نامه در صورت موجود بودن

حال ممکن سوال ایجاد شود که وذثه چه کسانی هستند؟ به 3 طبقه تقسیم می شوند:

  1. طبقه ی اول : پدر و مادر و فرزندان میت و در نبود فرزندان نوه
  2. طبقه ی دوم : پدر بزرگ و مادر بزرگ و خواهر و برادر و در نبود ایشان فرزندان آنان
  3. طبقه ی سوم: عمه ها و عموها و دایی ها و خاله ها و فرزندان آنان

چند نکته:

  • اگر گواهی انحصار وراثت گم شود وراث می توانند که درخواست المثنی بدهند.
  • هرکسی مفاد گواهی انحصار وراثت را قبول نداشته باشد می تواند نسبت به آن اعتراض خود را ثبت کند .
  • حضور همه ی وراث برای صدور گواهی انحصار وراثت لازم نمی باشد.
  • برای مطالبه ی مهریه از وراث نیازمند گواهی حصر وراثت می باشد.

و در پایان گروه وکلای آریا دادیار برای مشاوره و قبول پرونده ی شما در تهران وکیل انحصار وراثت به شما معرفی خواهد کرد. برای احقاق حق خود و راحت طی شدن این فرایند شما نیاز به استفاده از وکیل ارث تهران خواهید داشت.

آیا سهم الارث در یک ملک فقط از عرصه می باشد یا اعیانی را هم شامل می شود؟

سهم الارث شامل هر دو مورد می گردد.

نحوه ی تقسیم ارث پس از مرگ مردی بین همسر او و مادرش چگونه است

زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج، یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می برد و در صورتی که زوج هیچ فرزندی نداشته باشد سهم زوجه یک چهارم از همه اموال به ترتیب یاد شده خواهد بود و بقيه اموال سهم مادر مي شود. پیروز باشید.

امروزه یکی از مشکلاتی که معمولا بعد از فوت شخصی اتفاق می افتد بحث برای انحصار وراثت است که با توجه به تعداد افراد درگیر در آن (وراث) گاها تنش زا شده و با مشکلات و کدورت های زیادی روبه رو میشود، از این رو همواره مشاوره با وکیل انحصار وراثت میتواند راهگشا امور باشد و در صورت نیاز با توافق طرفین امکان انتخاب وکیل برای انحصار وراثت به صورت تخصصی میسر می باشد تا تمام روند رسیدگی به پرونده را انجام داده و در کوتاهترین ترین زمان ممکن سهم هر شخص را توسط دادگاه تعیین و واصل نماید.

چرا برای انحصار وراثت وکیل نیازم داریم

اما آیا شما به وکیل متخصص انحصار وراثت نیاز دارید؟ آیا روند رسیدگی به پرونده های اینچنینی و تغییرات شکل گرفته در قانون در مورد ارث را میدانید؟

در ادامه بخشی از اطلاعات اولیه و ضروری در مورد انحصار وراثت که هر فرد باید از آن اطلاع داشته باشد را به رشته تحریر در می آوریم:

در ابتدا باید تشریفات دادرسی و صدور گواهی انحصار وراثت را توضیح دهیم. همواره پس از فوت یکی از نزدیکان یا بستگان به طور معمول بحث لزوم تعیین تكلیف مایملك وی و میزان سهم و حقوق وراث خواهد شد. موردی که با توجه به تجربه چندین ساله ما در این زمینه موجب بروز بسیاری از اختلاف و دعاوی وکیل خانواده میشود.

تعریف انحصار وراثت از نگاه یک وکیل

انحصار وراثت یعنی معلوم نمودن تعداد ارث برندگان متوفی توسط مراجع ذیصلاح قانونی، به بیان ساده تر یعنی بعد از اینکه شخص فوت می کند مشخص شود که چه کسانی از اموال و دارایی های ایشان ارث می برند. در اثر فوت شخص، اموال و دارایی های مثبت و یا منفی وی به طور قهری به وارثین او منتقل می گردد اما ابتدا باید وارث بودن و سهم الارث هر یک از وراث به طور مشخص در دادگاه بررسی و مشخص گردد. بنابراین دادگاه پس از بررسی مراتب حقوقی و گاها تحقیقات لازم در خصوص وراث، گواهی‌ نامه‌ای به نام تصدیق انحصار وراثت صادر می‌نماید که در اختیار ارث گیرندگان و افراد ذینفع قرار میگیرد.

اما گرفتن وکیل برای انحصار وراثت در چه مراحلی از فرایند دادرسی میتواند به ما کمک کند؟

اگر فرآیند و مراحل حقوقی اخذ تصدیق انحصار وراثت توسط وکیل متخصص این امور انجام شود، میتواند اموال متوفی را شناسایی و معرفی کرده و میزان سهم الارث هر شخص از ماترک متوفی تعیین نماید. نکته مهم بعدی زمان گرفتن گواهی برای انحصار وراثت است که به شکل قابل توجهی کمتر شده و دیگر نیاز به مراجعه حضوری هیچ یک از وراث در مراجع قضایی و پیگیری های بعدی پرونده نخواهد بود. حتی در صورت توافق، وکیل میتواند سهم هر یک از وراث را به دیگری فروخته و مبلغ ریالی معادل آن را به موکل خود پرداخت کند. برای دریافت جزییات بیشتر در این مورد لطفا با دفتر وکالت دعاوی خانواده ما تماس حاصل فرمایید.

– وراث متوفی: یعنی هر شخصی که از اموال و دارایی های شخص فوت شده، ذینفع خواهد بود و منفعتی به آن حاصل خواهد شد.

در چه دادگاهی باید روند اجرای پرونده انحصار وراثت را انجام داد؟

طبق ماده 20 قانون آیین دادرسی مدنی: دعاوی مرتبط با تركه متوفی در دادگاه محلی كه آخرین محل سکونت و زندگی متوفی در آن بوده رسیدگی خواهد شد و اگر آخرین اقامتگاه شخص متوفی معلوم نباشد رسیدگی به پرونده در صلاحیت شورایی كه اخرین محل سكونت متوفی در ایران، در حوزه آن بوده است، انجام خواهد شد. در ادامه شورا در جهت رسیدگی به پرونده انحصار وراثت پس از ملاحظه دلایل و مدارک، با هزینه شخص متقاضی درخواست وی را یك نوبت در یكی از روزنامه های كثیر الانتشار یا محلی آگهی می نماید تا در صورتی که شخصی به مفاد دادخواست معترض باشد، در طی یک ماه از زمان صدور آگهی به دادگاه یا شورا مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت نماید.

هزینه وکیل انحصار وراثت به صورت است

در بین بحث های حقوقی که به تقسیم ارث خانه مربوط می شوند، انحصار وراثت یکی از چالش بر انگیز ترین و مهم ترین موضوعات به شمار می رود. اغلب افراد اطلاعات زیادی در مورد این موضوع ندارند و به همین دلیل با یکدیگر دچار اختلاف می شوند. در این مقاله در مورد انحصار وراثت خانه و هزینه آن صحبت می شود.

گواهی انحصار وراثت چیست؟

بعد از فوت شخص تا قبل از اینکه هزینه کفن و دفن وی پرداخت نشده باشد، هیچکس حق تصرف اموال او را ندارد. بعد از پرداخت هزینه کفن و دفن دارایی بین وراث تقسیم می شوند. لازمه ی تقسیم درست ارث، تعیین ورثه به طور قطع و به صورت رسمی است. بنابراین تا قبل از تعیین ورثه امکان تقسیم ارث وجود ندارد.

مشخص کردن ورثه درواقع مهم ترین گام در تقسیم ارث و میراث است. به این کار در اصطلاح حقوقی و به اصطلاح « انحصار وراثت » می گویند.

گواهی وراثت به چه دردی میخورد؟

تمامی مراجع رسمی با گواهی انحصار وراثت است که وارث با وارثان را میشناسند. بدون داشتن این گواهی هیچکس حق ندارد در اموال متوفی دستی ببرد و یا به کارهای او رسیدگی کند.

دریافت گواهی وراثت

قوه قضایی تنها مرجعی است که می تواند گواهی وراثت صادر کند. مرجع اصلی صدور گواهی وراثت، دادگاه اخرین محل زندگی متوفی است.

وارثین بعد از درخواست برای گواهی انحصار وراثت، به شورای حل اختلاف فرستاده می شوند. شورای حل اختلاف به این موضوع با صلاحدید قوه قضاییه رسیدگی می کند. آنها پس از دریافت مدارک کامل انحصار وراثت و در صورت تایید، گواهی انحصار وراثت را صادر می کنند. پس از تایید گواهی وراث می توانند اموال را تقسیم کنند.

هزینه انحصار وراثت

هزینه گواهی انحصار وراثت برای همه یکسان نیست. مالیاتی که به دارایی متوفقی تعلق می گیرد، هزینه استخدام وکیل، هزینه تهیه مدارک و چاپ آگهی برای افراد متفاوت است. در صورتی که شخص متوفی بدهی داشته باشد و قانون این موضوع را تایید کند، بدهی های شخص متوفی بر عهده وارث خواهد بود. این مبلغ از اموال متوفی و یا سهم الارث وارث کم می شود.

هزینه مالیات بر ارث

مالیات بر ارث مبلغی است که از سهم الارث کم می شود و به دولت تعلق می گیرد. تا زمانی که وکیل مالیات بر ارث متوفقی مشخص نشده باشد انتقال اموال وی ممکن نیست. این مالیات تنها به بعضی از اموال متوفی تعلق می گیرد؛ اموالی مثل مستمری بازنشستگی که توسط بیمه پرداخت می شود مشمول مالیات بر ارث نمی باشد.

درصد و مبلغ مالیات بر ارث بر اساس طبقه وارث و نوع دارایی تعیین می شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی وراث

  • کپی برابر اصل شده شناسنامه وراث
  • آگهی فوت
  • رسید گواهی مالیات بر ارث
  • استشهادیه محضری
  • شناسنامه و گواهی فوت متوفی

طبقات ارث

وارثین از نظر قانونی در سه طبقه گنجانده شده اند. اگر فردی از طبقه اول زنده باشد و وارث شناخته شود، ارثی به طبقات دیگر تعلق نمی گیرد. اگر یکی از اعضای طبقه دوم زنده بوده و وارث شناخته شود نیز ارثی به طبقه سوم نمی رسد. بنابراین تنها اعضای یکی از طبقات ارث، وارث شناخته خواهند شد.

چه کسانی می ‌توانند تقاضای انحصار وراثت کنند؟

افرادی که طبقات اول و دوم و سوم و افراد ذی‌ نفع کسانی هستند که می توانند به صورت رسمی درخواست گواهی انحصار وراثت بدهند. افراد ذی ‌نفع به کسانی گفته می شود که از متوفی طلب دارند، وصی متوفی هستند یا از اثبات وراثت فرد دیگری سودی به آنها می رسد. اطلاعات درخواست کننده شامل نام، مشخصات کامل، محل اقامت و نسبتی که بین متوفی و وارث وجود دارد درج می شود و در نهابت دادگاه آن را بررسی می کند.

جمع بندی

گواهی انحصار وراثت برای تعیین وارثین متوفی صادر می شود. قوه قضاییه مسئول برسی این گواهی است. افراد نزدیک به متوفی و طلبکاران کسانی هستند که می توانند برای گواهی انحصار وراثت درخواست بدهند.

همچنین در مواردی دادستان یا رییس حوزه قضایی می‌تواند به ‌درخواست تصدیق وراثت اعتراض کند. در صورتی كه كسی به آن درخواست اعتراض ننماید، بدون تشكیل جلسه رسیدگی و دعوت از وراث ، گواهی انحصار وراثت كه مشخص کننده دقیق تعداد و سهم هر شخص از ماترك متوفی می باشد، صادر میگردد.

هزینه وکیل انحصار وراثت چقدر می شود و ایا میشود این مبلغ را به صورت قسطی و بعد از پایان کار و از محل وصول دارایی ها پرداخت نمود؟

نحوه گرفتن مشاوره از وکیل انحصار وراثت

این هزینه با توجه به تعداد وراث و اموال و پیچیدگی های پرونده متفاوت خواهد بود و پس از مشاوره با وکیل برای انحصار وراثت مشخص و در طی چند مرحله دریافت میشود. همچنین امکان دریافت بخشی از هزینه حق الوکاله در انتهای کار و پس از وصول دارایی امکان پذیر خواهد بود. برای دریافت جزییات بیشتر لطفا به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.