خیانت در امانت + وکیل + حقوقی + کیفری

خیانت در امانت + وکیل + حقوقی + کیفری

در این مقاله میخواهیم راجب وکیل خیانت در امانت صحبت کنیم که خیانت در امانت را از نظر حقوقی و کیفری به صورت کامل بررسی می کنیم.

یکی دیگر از جرایم مالی جرم خیانت در امانت می باشد. که هم از جهت کیفری و هم از جهت حقوقی قابلیت پیگیری دارد. و گاهی دیگران این جرم را با سرقت و مخصوصا کلاهبرداری اشتباه می گیرند. اما وکیلی که در این زمینه تخصص کامل را دارد به راحتی تفاوت این جرایم را تشخیص می دهد. جرم خیانت در امانت از جرایم قابل گذشت می باشد امانت عنصر مهم این جرم می باشد و گاهی علاوه بر قانون در آرای وحدت رویه هم اعمالی در حکم خیانت در امانت آورده می شوند که باید نسبت به آن ها آگاهی کامل داشت. از همین رو توصیه ی مجموعه ی ما به شما این است که در این زمینه از مشاوره وکیل خیانت در امانت بهره مند شوید.

خیانت در امانت چیست؟

اگر شخصی که مالی به او سپرده شده است از پس دادن آن مال در موقع مطالبه ی مالک امتناع کند و یا آن مال را صرف استفاده در امری کند غیر از آنچه که مالک تعیین کرده است خیانت در امانت محقق می شود.

در این مورد ما با سه عنصر خیانت در امانت مواجه هستیم:

  1. مالک : شخصی است که مال را با رضایت در اختیار شخص مورد اعتماد خود قرار می دهد.
  2. امین: شخصی که مال به او سپرده شده است تا در موقع تعیین شده به مالک برگرداند یا این که مال را به مصرف معینی برساند.
  3. مال مورد امانت: مالی است که مالک آن را به شخص امین می دهد تا آن را نگه داری کند.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که جرم خیانت در امانت هم شامل اموال منقول و هم شامل اموال غیر منقول می شود برخلاف سرقت که فقط شامل اموال منقول می شود و در اموال غیر منقول قابل تصور نیست.

بهترین وکیل خیانت در امانت در تهران

جرم خیانت در امانت در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و همچنین این جرم برای این که مستوجب مسئولیت کیفری شود می بایست سوءنیت خاص داشته باشد به این معنا که شخص قصد و نیت وارد کردن ضرر به صاحب مال را دارد.

جرم خیانت در امانت هم توسط شخص حقیقی و هم توسط شخص حقوقی می تواند انجام بگیرد و اگر توسط شخص حقوقی انجام شود.

مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت چیست؟

  • رسید امانی مالی که متعلق به فرد است و خواهان مطالبه آن از فرد امین است. در واقع هر سندی که نشان دهنده سپردن مال به متهم باشد، مثل وکالت، اوراق قیومت و ولایت، عقود عاریه و سایر موارد
  • سایر مدارک لازم که مراجع مربوطه جهت اثبات حقانیت جرم از فرد مطالبه می کنند.
  • وجود شهود برای اثبات جرم خیانت در امانت
  • تهیه و تنظیم اظهارنامه، شکواییه خیانت در امانت و مراجعه به دادسرا جهت طرح دعوی

خیانت در امانت

حال باید به این نکته بپردازیم که خیانت در امانت چه وقت ضمانت اجرای کیفری دارد و چه وقت ضمانت اجرای حقوقی در بردارد؟

باید توجه داشت که الزامی نیست که حتما رابطه ی امانی که ما بین امین و مالک مال مورد امانت شکل می گیرد بر پایه ی قرارداد باشد و موارد شرعی و عرفی را نیز دربر می گیرد. اما این جا نکته ای که بسیار حایز اهمیت است این است که اگر رابطه ی امانی ناشی از قرارداد نباشد دیگر ضمانت اجرای کیفری به دنبال نخواهد داشت و ضمانت اجرای شخصی که خیانت در امانت را انجام داده است، ضمانت اجرای مدنی می باشد که شامل استرداد مال مورد امانت و همچنین جبران خسارت وارد شده به صاحب مال است.

ارکان جرم خیانت در امانت چیست؟

  1. مفقود کردن: امین کاری کند که مال بدون آن که تلف شود از دسترس مالک اصلی خارج شده و مفقود گردد.
  2. اتلاف: هر گونه اقدامی که از طرف فرد امین در جهت نابودی و تلف کردن مالِ امانی صورت گیرد. حال نابودی کل مال امانی باشد یا تنها بخشی از آن
  3. تصاحب: فرد امین مالِ امانی را به مالکیت خود در آورد و یا اقدام به فروش و واگذاری آن نماید و مال را به صاحب اصلی اش بازنگرداند
  4. استعمال: فرد امین مال را استفاده کند

حالت های مختلف وقوع جرم در خیانت در امانت

  • خیانت در امانت در زمینه انحصار وراثت
  • کلاهبرداری و جعل مهر و امضا
  • خیانت در امانت در زمینه اسناد ملکی
  • خیانت در قانون تجارت

وکیل خیانت در امانت کیفری

جرم خیانت در امانت در خود قانون مجازات اسلامی به طور صریح تعریف نشده است اما در برخی مواد این قانون مصادیقی برای آن ذکر شده است که اشاره به آن در این مطلب برای آشنایی شما عزیزان خالی از فایده نمی باشد.

جرم خیانت در امانت از طریق استعمال ، تصاحب ، اتلاف و مفقود کردن مال مورد امانت اتفاق می افتد که این موارد عنصر مادی این جرم محسوب می شوند و می تواند هم به صورت فعل و هم به صورت ترک فعل اتفاق بیافتد که البته در اکثر موارد به صورت فعل اتفاق می افتد.

مجازات خیانت در امانت چیست

از مباحث حقوقی که عبور کنیم باید این نکته را در نظر بگیریم که جرم خیانت در امانت هم از لحاظ روانشناسی و هم از لحاظ جامعه شناسی می تواند مورد توجه قرار گیرد زیرا عملی است بسیار مذمون و زشت که می تواند اثر مخرب بر اعتماد جمعی جامعه داشته باشد و این یک موضوع جدی و مهم برای جامعه خواهد بود. [1]

وکیل خیانت در امانت

در آخر برای جمع بندی لازم است که شرایط لازم برای تحقق جرم خیانت در امانت را ذکر کنیم:

  • موضوع جرم باید مال باشد.
  • مال امانی می بایست به شیوه ی قانونی از طرف مالک مال به شخص امین واگذار شود.
  • امین در پس دادن مال امانی اهمال کند و یا مال را متقلبانه تصرف ، مصرف و یا تلف کند.
  • باید عمل ارتکابی امین وضرر مالک در از دست رفتن مال یا منافع آن مشهود باشد.

در این مطلب سعی شد که به صورت ساده و قابل فهم جرم خیانت در امانت برای شما توضیح داده شود و حتما شما فهمیده اید که این جرم هم مانند سایر جرایم نیاز به مشاوره ی مفید با وکیل دارد که در این مورد شما باید با وکیل جرایم مالی و کسی که در زمینه ی خیانت در امانت آگاهی و اشراف کامل بر قوانین مرتبط به آن چه از نظز حقوقی و چه از نظر کیفری و همچنین آگاهی از رویه های قضایی در این زمینه را دارد مشورت کنید.

راههای که می شود خیانت در امانت شکایت کرد

  • شما در مرحله اول می توانید برای افزایش اطلاعات خود با یک وکیل به صورت تلفنی مشاوره داشته باشید.
  • برای شکایت خیانت در امانت شما نیاز به تنظیم شکواییه دارید که بهتر است یک وکیل برای شما اینکار را انجام بدهد.
  • شما اگر برای رفتن به دادگاه وقت یا اطلاعات کافی ندارید، بهتر است یک وکیل خیانت در امانت اینکار را برای شما انجام دهد.

گروه وکلای آریا دادیار بهترین وکیل در این زمینه را برای احقاق حقوق شما و جلوگیری از تضییع حق شما برای مشاوره حقوقی و قبول پرونده تان را به شما معرفی خواهد کرد.

چک برگشتی در قبال خیانت در امانت چگونه اثبات میشود؟

ایشان میتوانند بعد از برگشت زدن چک برای وصول آن اقدام کنند و بعد از گرفتن حکم محکومیت شما در صورت عدم مراجعه شما حکم جلب شما را بگیرند پیشنهاد میشود که دادخواست اعسار بدهید.[2]

آیا خیانت در امانت رد مال دارد

در خیانت در امانت از جمله جرایمی است که مالک  در اثر دادن مال  به  امین این اطمینان را دارد که مالش  پس از مدتی در اختیارش قرار بگیرد حال اگر در این راستا امین به طور مختلف از دادن مال  استنکاف نماید و یا به ضرر او رفتاری انجام داده باشد که دیگر آن مال کارایی  اولیه را نداشته باشد و باعث ضرر و زیان بهتر شده است و با مطرح کردن شکایت علاوه بر  جبران ضررزیان استرداد مال را هم تقاضا می نماید که در صورت موجود بودن آن عین  ان مسترد خواهد شد.[3]

 زمانی که مالک مال را مطالبه می نماید و امین( شخصی که مال به وی سپرده شده است ) با سوء نیت( قصد عدم استرداد و ضرر و زیان وکالت)  از بازگرداندن آن خودداری نماید چه مال موجود باشد یا قبلاً تلف یا مصرف شده باشد ، جرم محقق خواهد شد البته این عدم استرداد باید همراه با سوء نیت باشد. یعنی اگر شما در هنگام مطالبه به هر دلیلی بدون اینکه قصد عدم بازگرداندن و ضرر زدن به مالک داشته باشید از بازگرداندن مال  ناتوان باشید جرمی در کار نخواهد بود .

نکته مهم در این است که سوء نیت و انگیزه دو مقوله متفاوت هستند که باید آنها را تفکیک نمود و سوءنیت به معنای قصدو ارتکاب  عملی است در حالی که انگیزه هدف پنهان در انجام کاری است عدم استرداد باید آگاهانه و از روی قصد و نیت ضرر رساندن به مالک باشد .

خیانت در امانت در سایر قوانین

  • ماده ۳۴۹ قانون تجارت در مورد دلال
  • ماده ۳۷۰ قانون تجارت در مورد حق العمل کار
  • ماده ۵۵۵ قانون تجارت در مورد مدیر تصفیه
  • ماده ۶ قانون تصدیق انحصار وراثت مصوب مهرماه ۱۳۰۹
  • ماده ۱۱ قانون تصدیق انحصار وراثت مصوبب مهرماه ۱۳۰۹
  • ماده ۲۸ قانون ثبت اسناد و املاک مصوب ۱۳۱۰
  • ماده ۱۲۸ قانون شرکت های تعاونی
  • ماده ۵۰ قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۱۳۸۴
  • [4]ماده ۱ قانون مجازات عاملین متخلف در امر حمل و نقل کالا مصوب ۱۳۶۷

مصادیق جرم خیانت در امانت در قوانین کیفری

  • سوءاستفاده از ضعف نفس اشخاص(ماده ۵۹۶ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات)[5]
  • سوءاستفاده ار سفید مهر (ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات)
  • اختلاس (ماده ۵ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام)
  • تصرف غیر قانونی در وجوه و اموال دولتی (ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات)
  • خیانت مستخدمان دولتی در اسناد دولتی (ماده ۶۰۴ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات)
  • آیا خیانت در امانت نیاز به ارسال اظهارنامه دارد

محکمه ی جرم خیانت در امانت در محلی برگزار می شود که مال به امانت سپرده شده مطالبه گردد و امین از استرداد آن خودداری کند به طور  معمول مراجع رسیدگی‌کننده درخواست دارند که پیش از ثبت شکایت اظهارنامه برای مطالبه مال فرستاده شود و مرجع صالح نشانی شخص که مال در دست او است و آن نشانی می‌فرستد.

دادخواست استرداد لاشه چك در صورتیکه چک ها امانی باشد چگونه است؟

بله با توجه به اینکه امانت نامه بین شما و همسرتان تنظیم شده است و ایشان چک های امانت را خرج کرده اند لذا شما سریعا میتوانید شکایت کیفری خیانت در امانت علیه ایشان مطرح کنید که در صورت اثبات ایشان علاوه بر جبران خسارت وارده و رد مال به مجازات حبس و جزای نقدی هم محکوم میشوند.

برای تعقیب مرتکب جرم خیانت در امانت باید به کدام دادسرا یا دادگاه رجوع کرد؟

فرض کنید شخص (الف) یک قطعه فرش را در تهران به شخص (ج) به امانت می سپارد تا چند روز بعد به او بر می گرداند. شخص ج نیز آن را در شیراز می فروشد. آنچه مسلم است ج در شیراز مرتکب جرم شده زیرا مال مورد امانت در این شهر فروخته شده و جرم موقعی محقق شده که مال مورد امانت به فروش گذاشته شده است . بنابراین در این جا باید به دادگاهی در شهر شیراز مراجعه کرد زیرا جرم در شیراز واقع شده‏‏‌ است .


منابع :

1- جرایم در حکم خیانت در امانت - پژوم

2- قانون صدور چک - مرکز پژوهش اسلامی

3- رد مال خیانت در امانت

4- ↑ ‌قانون مجازات عاملين متخلف در امرحمل و نقل كالا - قوانین و مقررات

5- ↑ ‌ماده ۵۹۶ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات - ویکی حقوق

خیانت در امانت چک خیانت در امانت عقد اجاره خیانت در امانت سفته
خیانت در امانت باربری تنظیم لایحه خیانت در امانت