استرداد طلا از زوجه + بعد از طلاق + قوانین

استرداد طلا از زوجه + بعد از طلاق + قوانین

استرداد طلا از زوجه یکی از مباحثی است که بسیار از وکیل خانواده در مورد آن پرسیده شده است و قصد داریم به صورت کامل به آن بپردازیم و تمامی نکات مانند دادخوست و قوانین را برای شما می گوییم.

هر یک از زوجین می توانند در صورت به هم خوردن نامزدی، هدایای داده شده را به منظور وصلت منظور داده اند. مطالبه و مسترد نمایند و اگر عین هدایا موجود نباشد، مستحقق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگه داشته می شود.

اگر چه برهم خوردن نامزدی به واسطه ی پشیمانی باد، اگر عین هدایا باقی باشد همان عین باید مسترد گردد و اگر عین هدایا باقی نباشد در صورتی که این هدایا جزء اموال مصرف شدنی بوده اند لازم نیست چیزی پرداخت گردد و اگر جزء اموال مصرف نشدنی بوده اند باید قیمت آنها پرداخت شود.

اگر هدیه مالی باشد که عادتا نگه داری می شود مانند حلقه نامزدی و در اثر تقصیر گیرنده هدیه تلف گردد و نامزدی با مرگ یکی از دو نامزد بر هم خورد قیمت هدیه قابل مطالبه نیست، خواه متوفی، دهنده هدیه باشد یا گیرنده آن. تعبیر دیگر اگر بر هم خوردن نامزدی به واسطه فوت باشد. اگر عین هدایا باقی باشد همان عین باید مسترد گردد و اگر عین هدایا باقی نباشد در هر صورت لازم نیست چیزی مسترد گردد، چه آن هدایا در شمار اموال مصرف شدنی باشد و چه در شمار اموال مصرف نشدنی.

استرداد طلا از زوجه

استرداد طلا از زوجه بعد از طلاق

استرداد جهیزیه بدون سیاهه با استرداد طلا از زوجه کاملا فرق دارد و شما نباید این دو مبحث را با هم قاطی کنید و چه بهتر است کامل مقاله استرداد طلا از زوجه بعد از طلاق را کامل بخوانید.

در بسیاری از مردم شایع است که تکلیف طلا بعد از طلاق چگونه است با وضعیت حقوقی طلاهای زن بعد از طلاق چگونه است و به کرات دیده شده که دادخوست استرداد طلا از زوجه تقدیم دادگاه شده است. باید گفت که دادخواست مطالبه طلاجات در اکثر موارد به نتبجه نمی رشد. همانطور که گفته شد قانون حاکم بر استرداد هدیای زندگی مشترک مواد 795 الی 803 قانون مدنی است، که این حکم شامل استرداد طلاجات نامزدی هم می گردد.

در دعوی استرداد طلا جات به طرفیت زوجه ، اثبات بر عهده زوج می باشد. همچنین دادگاه صالح بر رسیدگی به دعوی استرداد طلاجات، دادگاه عمومی حقوقی است.

دادخواست استرداد طلا از زوجه

اگر می خواهید برای گرفن طلاجات از زوجه شکایت کنید و نیاز به دادخواست استرداد طلا از زوجه دارید می توانید با شماره های موجود در سایت تماس گرفته و از وکیل پایه یک دادگستری درخواست کنید که به شما یک نمونه دادخواست استرداد طلا از زوجه را بدهد. همچنین در گروه وکلای آریا دادیار می توانیم برای شما یک دادخواست استرداد طلا از زوجه را برای شما بنویسیم که آن را به دادگاه ارائه نمایید.

استرداد طلا در دوران عقد

در دوره عقد از دیدگاه حقوقی حق بهم خوردن نامزدی از طرف هر کدام از دوجانب وجود دارد چرا که در ضابطه اصلا اجباری برای ازدواج وجود ندارد.

طبق آیین ازدواج در ایران در دوره عقد طلا بین خانواده زوج و زوجه رد و بدل می شود که این طلاها ممکن است مصرفی و غیر مصرفی باشند.

معمولا هدایایی نظیر طلا، دسته گل، شیرینی و … برای خانم و آقا خریداری می شود. در ادامه با هم بررسی می کنیم شروط بهم خوردنی که شامل استرداد طلا می شوند کدامند و هدایا مصرفی و غیر مصرفی شامل چه مواردی می شوند.

در چه صورتی می توان تقاضای استرداد طلا را داشت؟

  • عالی است بدانید که در دوره عقد که زن و مرد هنوز ازوداج نکردند و عهدی نسبت به یکدیگر ندارند، می توانند در فرم فقدان تفاهم یا به ادله ها دیگر از یکدیگر جدا شوند و اصطلاحا نامزدی را بهم بزنند.
  • شروط استرداد طلا در دوران پیوند
  • اگر طلا های داده شده به نیت ازدواج بوده باشد.
  • بایست عین هدیه وجود داشته باشد برای مثال اگر دستبند و لباس هدیه داده شده بایست هر دو وجود داشته باشند. اگر هر کدام به هر دلیلی از بین رفته باشند می توان مقدار نقدی آن را مطالبه کرد.
  • اگر ازدواج بین دو نفر بهم خورده باشد در این فرم است که دو طرف می توانند طلاهایی که خودشان یا خانواده به یکدیگر داده اند را پس بگیرند.
  • اگر بهم خوردن ازدواج به دلیل فوت یکی از نامزد ها باشد امکان استرداد طلا وجود ندارد.

استرداد طلا از زوجه

جهت مشاوره حقوقی در زمینه استرداد طلا از زوجه می توانید با شماره های داخل سایت تماس بگیرید یا از طریق وکیل آنلاین سوال خود را به صورت آنلاین بپرسید تا وکیل مربوطه پاسخ شما را بدهند.