فروش مال غیر + وکیل + اثبات + شکایت

فروش مال غیر + وکیل + اثبات + شکایت

در این مقاله میخواهیم راجب فروش مال غیر و نحوه شکایت فروش مال غیر و اثبات آن صحبت کنیم که توسط وکیل فروش مال غیر تنظیم و نوشته شده است.

در قانون هرکس مالک مال خود می باشد و حق هرگونه استفاده از مال خود به هر نحو را دارد و قانون نیز این حق را به رسمیت شناخته و از آن دفاع می کند و می تواند آن را بفروشد ، اجاره دهد و حتی از بین ببرد. اما گاهی کسی پیدا می شود که عین و منفعت مال دیگری را به شخص دیگر می فروشد و یا واگذار می کند.

بدون اجازه از شخص صاحب مال ، که به این عمل فروش مال غیر می گویند. که این جرم دارای جنبه ی خصوصی و جنبه ی عمومی می باشد که شخص مرتکب این جرم علاوه بر این که به خاطر ضرر رساندن به صاحب مال قابل مجازات می باشد به دلیل ضربه ای که به نظم عمومی و اعتماد عمومی وارد می سازد هم قابل تعقیب و مجازات است.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که در فروش مال غیر تفاوتی بین مال منقول و مال غیر منقول وجود ندارد و این عمل کلا جرم محسوب می شود.

جرم فروش مال غیر ، جرمی  غیر قابل گذشت می باشد یعنی با گذشت شاکی خصوصی نیز پرونده برای صدور حکم و مجازات متخلف ادامه پیدا می کند گرچه گذشت شاکی میتواند باعث شود که قاضی پرونده به مجرم در مجازاتش تخفیف بدهد.

وکیل فروش مال غیر

جرم فروش مال غیر از جرایم مقید به شمار می آید. که مقید به ضرر مالی به صاحب مال می باشد. و ضرر بالقوه است که ملاک است نه ضرر بالفعل.

مجازات فروش مال غیر در قانون ، حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی و رد مال به صاحب آن می باشد. و اگر مرتکب از کارکنان دولت باشد به انفصال از خدمات دولتی محکوم میشود.

تفاوت فروش مال غیر با معامله ی فضولی:

شاید چیزی که ذهن شما را درگیر کرده باشد تفاوت این دو عنوان باشد باید گفت که در فروش مال غیر مرتکب قصد اضرار به صاحب مال را دارد اما در معامله ی فضولی قصدی برای اضرار به صاحب مال وجود ندارد و گاهی پیش می آید که هدف از انجام معامله ی فضولی رساندن منفعت به صاحب مال است.

وکیل فروش مال غیر

زمانی که این اتفاق برای شما می افتد باید بدانید که لازم است به وکیل مراجعه کنید که بتوانید به بهترین شکل و از راه درست حق خود را بگیرید. برای شکایت و اثبات حق خود می بایست به یک وکیل خبره و آشنا با جرایم مالی مراجعه کنید زیرا جرم فروش مال غیر از جرایم مالی می باشد و در حکم کلاهبرداری است. پس مراجعه به وکیلی که آشنایی کامل با قوانین جرایم مالی ندارد ممکن است به از دست رفتن مال شما بیانجامد و ضربه بدی به زندگی اقتصادی شما وارد آید

مجموعه ی ما برای مشاوره راجع به شکایت و اثبات جرم فروش مال غیر و پیگیری پرونده ی شما در دادگاه بهترین وکیل تهران جرایم مالی را به شما معرفی خواهد کرد.

- باید بدانیم که زمانی که این اتفاق برای ما می افتد برای شکایت باید چه کاری انجام دهیم؟ فروش مال غیر جرم محسوب می شود پس باید بدانیم که پیگیری آن مستلزم شکایت کیفری می باشد. پس در وهله ی اول شما یا وکیلی که انتخاب کرده اید به دادسرا باید رفت و شکایت خود از فردی که مال شما را به غیر فروخته است تقدیم دادسرا کرد.

باید توجه داشت دادسرایی صالح به رسیدگی شکایت شما خواهد بود که ، فروش مال غیر در آن حوزه اتفاق افتاده باشد برای مثال تصور کنید مال در حوزه ی قضایی مسجدسلیمان قرار دارد اما عمل فروش مال غیر در شاهین شهر انجام می شود پس دادسرای عمومی و انقلاب شاهین شهر مرجع صالح برای رسیدگی شکایت شما خواهد بود.

زمانی که جرم فروش مال غیر را در دادگاه ثابت می شود ، مجرم به بازگرداندن مال به صاحب اصلی آن محکوم می شود.

فروش مال غیر

شرایط اثبات فروش مال غیر در مال مشاع چگونه است؟

قبل از پاسخ به این سوال برای آشنایی شما به تعریف مال مشاع می پردازیم ، مال مشاع مالی است که چند مالک دارد یا مالکان آن در مالکیت مال واحد شریک هستند حال اگر شریکی سهم خود از آن مال را  بفروشد یا واگذار کند این عمل جرم نمی باشد اما اگر سهم شریک خود را نیز از آن مال بدون رضایت وی بفروشد این عمل جرم فروش مال غیر می باشد. به عنوان مثال خانه ای را تصور کنید که دو شریک مالکیت آن را دارند یک شریک 2 دانگ و دیگری 4 دانگ حال شریک می رود و 2 دانگ خود را می فروشد این جا جرمی اتفاق نیافتاده است اما اگر آن شریک برود و 3 دانگ از خانه را بفروشد این عمل فروش مال غیر محسوب می شود و طبق قانون جرم است و قابل شکایت در دادسرای عمومی و انقلاب می باشد.

شکایت فروش مال غیر

در پایان و برای جمع بندی باید گفت که جرم فروش مال غیر از جرایم علیه اموال به شمار می آید و یکی از اشکال عمل کلاهبرداری می باشد. در این پرونده اگر بدون مشورت با وکیل عمل کنید بی شک دچار مشکلاتی بابت عدم آگاهی نسبت به قوانین خواهید شد که ممکن است خسارت بدی به زندگی شما بزند.

گروه وکلای آریا دادیار برای حل این مشکل وکیل مجرب جرایم مالی را به شما معرفی خواهد کرد تا بتوانید راجع به مشکل خود با وی مشاوره حقوقی داشته باشید و سایر کارهای پرونده از شکایت تا اثبات این جرم را در دادگاه برای شما انجام خواهد داد.

اگر نیاز دارید با یک وکیل فروش مال غیر صحبت کنید و نیاز دارید از تجربه آنها استفاده کنید می توانید از طریق شماره تلفن وکیل یا وکیل آنلاین با وکیل متخصص فروش مال غیر صحبت کنید و سوالات خود را مطرح کنید.