وکیل مجرب پزشکی | وکیل متخصص پزشکی

وکیل مجرب پزشکی | وکیل متخصص پزشکی

وکیل مجرب پزشکی یکی دیگر از خدمات گروه وکلای آریا دادیار است که در این مقاله میخواهیم راجب مشکلات پزشکی بگوییم که توسط وکیل متخصص پزشکی نوشته شده است.

تخلفات انتظامی پزشکان

در هر جامعه ای انجمن هاء اتحادیه ها، کانون ها و سازمانهای صنفی و شغلی از اجتماع افرادی هم فکر و یا کسانی که دارای شغل و عنوان واحد هستند به وجود می آید که هدف از تشکیل آن حفظ منافع صنفی افراد و با حمایت شغلی و اجتماعی می باشد. بعضی از این اجتماعات برحسب اهميت و به منظور حفظ شئون اجتماعی از اعضاء، قاعده و مقرراتی وضع نموده و برای تخلف از این مقررات هم عکس العمل و ضمانت اجراهایی پیش بینی می نمایند و گاهی هم مقنن دخالت نموده و کیفرها و تبییاتی در نظر می گیرد.

این نوع تخلفات را به طور کلی تقصیرات اداری با تخلفات انضباطی می گویند. بدین ترتیب نقض مقررات صنفی به وسیله یک فرد از افراد آن صنف تخلف انضباطی محسوب می گردد. ۱۱۱ به عبارتی دیگر تخلفاتی که اعضای هر جمعیت با انجمن به مناسبت حيثيت و شغل و مقام و وظيفه اداری یا شغلی مرتکب می شوند بر حسب مورد و اهمیت مورد رسیدگی واقع می شود و به همین علت هميم واکنش ها در برابر آن متفاوت است.

بین پدیده جنایی و تخلف انضباطی از بعضی جهات وجوه اشتراک و از برخی جهات وجوه افتراق وجود دارد که به تبیین آن می پردازیم۔

وکیل مجرب پزشکی

اختلاف از حيث عنصر قانونی

تعيين قواعد و شرایط و عناصر متشکله جرم و شرایط تحقق مسئولیت جزایی و میزان مجازات مجرم از طریق قوانینی است که به طور دقیق و منجز توسط قانونگذار وضع می گردد در صورتی که مسئولیت انتظامی ناشی از تخلف صنفی و شرایط تحقق و میزان مجازات آن به موجب آیین نامه با اساسنامه انجمن ها و سازمانهای صنفی یا حرفه ای است که توسط قوه مجریه وضع و به مورد اجرا گذاشته می شود برخی مواقع ممکن است قانونگذار شخصأ دخالت نموده و توع تخلف و میزان مجازات را تعیین نماید. کما اینکه مقنن همین امر را در مورد تخلفات اداری کارمندان دولت انجام داده است.

اختلاف از حیث آیین دادرسی

یکی دیگر از وجوه تمایز جرم و تخلف انتظامی اختلاف از حيث مرجع رسیدگی قواعد و مقررات حاکم بر آن است.

مرجع رسیدگی به جرایم، از آن جهت که با اعمال حاکمیت دولتها ملازمه دارد با محاکمه و دادگاههای دادگستری است و چگونگی کشف، تعقیب و مجازات مجرمین به موجب قوانین جزا و آیین دادرسی کیفری است که از سوی قانونگذار وضع و به مورد اجرا گذاشته می شود، در صورتیکه رسیدگی به تخلفات انتظامی در صلاحیت دادگاه ها و هیأتهای انتظامی است که معمولا این هیأتها در هر سازمان و نهادی وجود دارد و این هیأتها صلاحیت تعقیب و رسیدگی به همر عمل مخالف و مغایر با مقررات صنفی و حرفه ای را دارا می باشند و حتی می توانند از دلایلی استفاده کنند که در محاکم کیفری پذیرفته نیست. مانند همیاتهای بدوی و عالی انتظامی نظام پزشکی که صلاحیت رسیدگی به تخلفات انتظامی نظام پزشکی را بر عهده دارند.

ایراد صدمات بدنی عمدی در جریان درمان

چنانچه در نتیجه عمل عمدی طبیب یا جراح و یا سایر همکاران آنها، صدمه ای به تمامیت جسمانی و سلامتی بیمار وارد آید می توان وی را تحت عنوان ایراد عمدی صدمات بدنی و یا قطع و جرح عمدی اعضاء تعقيب نمود.

برای تحقق این اعمال به عنوان جرم شرایطی باید فراهم گردد. شرط اول آن است که مجني عليه در هنگام ایراد عمدی صدمات بدنی زنده باشد و در مورد قطع اعضاء بدن مردگان و یا نقص اعضاء و جوارح آنان مجازات دیه مطابق ماده ۴۹۴ قانون مجازات اسلامی منظور شده است.

وکیل متخصص پزشکی

عمل مذکور جرم مستقلی است. شرط دوم مربوط به رکن مادی جرم است. لازمه تحقق عنصر مادی این جرم آن است که اولا از طرف پزشک و یا جراح عملی مادی بر بدن مجنی علیه صورت گیرد بصورت مباشرت یا تسبب. ثانيا: انجام عمل مادی مذکور منجر به ایراد صدمه جسمانی به مجني عليه گردد؛ زیرا این جرم از جرایم مقید محسوب می شود و نه از جرایم مطلق. بنابراین زمانی می توان پزشک و یا جراح را تحت عنوان ایراد عمدی صدمات بدنی و یا قطع و جرح عمدی اعضاء تعقیب نمود که این دسته از افراد در اتتاء معالجه بیمار حصدا مرتکب امری شوند که باعث نقص عضو شده و یا موجبات اختلال جسمانی وی را فراهم آورند.

شرط سوم آن است که: مرتکب در انجام عمل عمد داشته باشد و مقصود از عمد عبارتست از عمد در فعل و عمد در نتیجه. یعنی مرتکب باید عمل ارتکابی خود را با قصد مجرمانه انجام داده باشد و بعلاوه نتیجه این عمل همهم مورد درخواست او باشد.

وکیل متخصص پزشکی

تیم گروه وکلای آریا دادیار با توجه به اینکه دارای وکلای متخصص است، می توانید پرونده های پزشکی شما را با تضمین انجام بدهد که این نشان از تجربه چند ساله وکلای ما است. جهت مشاوره حقوقی با وکیل جرایم پزشکی می توانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.