ورود ثالث در دیوان عدالت اداری + اعتراض

ورود ثالث در دیوان عدالت اداری + اعتراض

در این مقاله میخواهیم در مورد ورود ثالث در دیوان عدالت اداری و نحوه اعتراض ورود ثالث در دیوان عدالت اداری را برای شما بگوییم که توسط وکیل مربوطه نوشته شده است.

ماده 55 قانون تکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در خصوص ورود ثالث و اعتراض به این شکل اینگونه مقرر داشته است که :

((وارد ثالث هرگاه شخص ثالثی در موضوع پرونده مطروحه در شعبه دیوان برای خود حقی قائل باشد یا خود را در محق شدن یکی از طرفین ذی نفع بداند می تواند با تقدیم دادخواست وارد دعوا شود. در صورتی که دادخواست مذکور قبل از صدور رأي واصل شود شعبه پس از ارسال دادخواست برای طرفین دعوا و وصول پاسخ آنان با ملاحظه پاسخ هر سه طرف مبادرت به صدور رأی می نماید.))

اعتراض ورود ثالث دیوان عدالت اداری

ورود شخص ثالث که احساس می کند حقوق اش در معرض تضییع است مشروط است به اینکه اولا دعوائی قبلا طرح شده باشد و چنانچه دعوائی قبلا طرح نشده باشد وشخص برای احقاق حق خود اقدام به طرح دعوی نماید موضوع اقامه دعوی است نه ورود ثالث ثانية دعوی در جریان رسیدگی باشدوختم رسیدگی توسط شعبه بدوی دیوان اعلام نشده باشد. والا در صورت طرح پرونده در شعبه تجدیدنظر شخص ثالث نمی تواند ولو اینکه دعوی مجددا به هر دلیلی در جریان رسیدگی قرار گرفته باشد. به عنوان شخص ثالث وارد شود با اعلام ختم دادرسی و صدور حکم توسط شعبه بدوی دیوان دیگر ورود ثالث بی مفهوم بوده و شخصی که از صدور حكم متضرر است باید از طریق اعتراض ثالث اقدام نماید. ثالثا نفعی برای شخص ثالث متصور باشد والا شخصی که در دعوی حقی مستقل برای خود قائل نبوده و یا خود را ذی نفع در محق شدن یکی از طرفین نمی داند حق مداخله به عنوان وارد ثالث را ندارد. بنابراین شخص می تواند به عنوان وارد ثالث در دادرسی مد نماید که مدعی به و موضوع مختلف فيه بين متداعيين اصلی را کلا یا بعضا از خود بداند و در محق شدن یکی از طرفین خود را ذینفع اعلام کند.

شروع به رسیدگی به دعوی وارد ثالث نیز مستلزم تقدیم دادخواست است و پس از وصول دادخواست در صورت تکمیل بودن یا شدن آن به دستور شعبه وقت رسیدگی به دعوای اصلی که معمولا از پیش تعیین شده برای رسیدگی به دعوای ورود ثالث نیز تعیین و اخطاریه مربوط به دعوت به آن جلسه به وارد ثالث همراه با نسخه ای از دادخواست و پیوست های آن به اصحاب دعوای اصلی ابلاغ می شود و در جلسه مقرر هر دو دعوا مورد رسیدگی قرار می گیرد البته دادخواست ورود ثالث هرگاه در جلسه دادرسی نیز تقدیم شود اگر تکمیل باشد می تواند در همان جلسه در صورت وجود سایر شرایط و آمادگی اصحاب دعوا با دعوای اصلی تواما رسیدگی شود. شخص ثالث باید وضع خود را در دادخواست کاملا روشن سازد به این معنا که آیا برای خود مستقلا حقی قائل است و یا اینکه خود را ذینفع در محق شدن یکی از اصحاب دعوا می داند.

مداخله اشخاص ثالث در دادرسی از جمله وارد ثالث چنانچه با تبانی برای بودن مال غیر باشد مشمول مجازات مقرر در ماده ۲ قانون مجازات اشخاصی که برای بردن مال غیر تبانی می نمایند مصوب سال ۱۳۰۷ می شود..

نکته قابل توجه آنکه در دعاوی ثالث از جمله ورود ثالث خواهان نمی تواند اگر دستگاه دولتی باشد در دیوان عدالت اداری اقامه دعوی نماید ورود ثالث مختص اشخاص حقیقی و حقوقی حقوق خصوصی است.

جهت مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه ورود ثالث دیوان در دیوان عدالت اداری می توانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید و با وکیل دیوان عدالت اداری صحبت کنید.