بهترین روش اجرا گذاشتن مهریه

بهترین روش اجرا گذاشتن مهریه

با انعقاد عقد نکاح ( اعم از دائم یا موقت ) ، زوج موظف می شود که هر زمان که زوجه مهریه اش را مطالبه کرد ، به او بپردازد . البته باید در این خصوص نکته ای را ذکر کرد و آن این امر است که : اگر مهریه زوجه ، عندالمطالبه باشد در این صورت زوجه از زمانی که صیغه عقد نکاح جاری می شود ، می تواند اقدام به مطالبه مهریه اش کند ، اما اگر مهریه زوجه عندالاستطاعه بود ، در این صورت مطالبه مهریه بستگی به استطاعت مالی زوج ، خواهد داشت . توجه داشته باشید که مهریه زوجه ، باید مشروع باشد و مالیت داشته باشد .

در پاسخ به این سوال که ، برای به اجرا گذاشتن مهریه کجا باید رفت ؟ باید افزود که : برای اجرا گذاشتن مهریه ، زوجه می تواند هم به اجرای ثبت و هم به دادگاه ، مراجعه کند . روش اول ، که مراجعه به اجرای ثبت است ؛ این گونه می باشد که : برای آن که زوجه از طریق اجرای ثبت ، مهریه اش را مطالبه کند ؛ در ابتدا باید به دفتر ازدواجی برود که در آن دفتر ، به عقد نکاح زوج درآمده است . ( البته ممکن است که سر دفتر ازدواج ، فوت کرده باشد و یا حتی ممکن است که زوجه آدرس آن دفتر را فراموش کرده باشد ، در این صورت زوجه می تواند به کانون سر دفتران ازدواج و طلاق و یا حتی اداره ثبت ( شهر مورد نظرش ) ، برای پیدا کردن آدرس جدید آن دفترخانه و یا حتی کفیل دفترخانه ، مراجعه کند ) . پس از آن که زوجه ، دفتر مذکور را پیدا کرد طی درخواستی مکتوب ، از سر دفتر صدور اجرائیه را ، تقاضا می کند . ( لازم به ذکر است که ، اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت ، در دو صورت مطلوب می باشد : 1/ زوجه می تواند زوج را ، ممنوع الخروج کند . 2/ مرد به غیر از مستثنیات دین ، اموال دیگری داشته باشد که زوجه بتواند آن ها را ، توقیف کند ) . سر دفتر پس از درخواست زوجه ، به میزان مهریه تقاضا شده ( کل مهریه یا بخشی از آن ) ، اجرائیه صادر می کند و به نشانی زوج از طریق پست ، ارسال می کند . پس از آن که این امر ، به زوج ابلاغ شد ؛ مهلتی ده روزه به او داده می شود تا مهریه زوجه را پرداخت کند و یا اگر توان آن را ندارد که ، مهریه را طی این مدت پرداخت کند ، باید برای پرداخت آن راهی مشخص و اعلام کند . در صورتی که زوج هیچ گونه اقدامی در طول این مدت انجام ندهد ؛ از اموال او ، معادل مهریه زوجه توقیف خواهد شد ، و اگر باز هم زوج اقدامی نکند ، اموال توقیف شده او به مزایده گذاشته خواهد شد ، و مهریه زوجه وصول می شود . ( لازم به ذکر است که سرعت رسیدگی در اجرای ثبت ، در مقایسه با دادگاه سریع تر می باشد ) .

روش‌ دوم برای اجرا گذاشتن مهریه ، مراجعه به دادگاه است : توجه داشته باشید که زوجه ، نمی تواند به جهت مطالبه مهریه اش ، مستقیما به دادگاه برود ( در صورتی که زوج مالی برای توقیف کردن نداشته باشد ، یک گواهی صادر خواهد شد تا زن بتواند به دادگاه مربوطه ، دادخواست بدهد . ) ؛ بلکه اگر نتواند از طریق اجرای ثبت ، از زوج مهریه اش را دریافت کند ؛ در این صورت دادگاه مربوطه می تواند در خصوص مهریه او ، تعیین تکلیف کند . پس از مطالبه مهریه ، زوج می تواند درخواست اعسار دهد ، و اگر درخواست اعسار او قبول شود ؛ می‌ تواند به صورت قسطی مهریه زوجه را بپردازد .

در خصوص مدارک مورد نیاز برای ، به اجرا گذاشتن مهریه می‌ توان به : اصل سند ازدواج ( یا همان قباله نکاح ) ، کارت شناسایی ( اعم از شناسنامه و کارت ملی ) ، اشاره کرد . در واقع مدارک زیادی برای اجرا گذاشتن مهریه ، نیاز نیست و فقط لازم است که مدارکی همراه زوجه باشد که ثابت کند او ، دارای چنین حقی می باشد .