مطالبه خسارت تاخیر تادیه

مطالبه خسارت تاخیر تادیه

در این مقاله میخواهیم راجب مطالبه خسارت تاخیر تادیه توضیح دهیم که چگونه می شود آن را مطالبه کرد و چه کارهایی باید برای اینکار انجام بدهید. تا آخر مقاله همراه ما باشید.

آیا مبلغ دادرسی خسارت تاخیر تادیه، مرحله تکرار عقیده خواهی بر اساس کسی که شکایت کرده (خواسته حقیقی خواهان) در  حکم دادگاه از تجدید عقیده خواه گرفته می شود.

مطالبه خسارت تاخیر تادیه چیست

خسارت تاخیر تادیه فرق نمی کند که تاخیر صاف کردن پول و یا مبلغ دادرسی

 

 

، مختلف فرعیات دعوی وجود دارد و به صورت جداگانه مورد بررسی قرار نمی گیرد و از جهت تجدید عقیده خواهی پیرو درخواست حقیقی باشد.

هر چند محتمل است، حد تاوان خسارت تاخیر تادیه از ارزش مندرج در دادخواست اولیه عبور کند.

خسارت تاخیر تادیه یا خسارت دیرکرد پول چه هست؟

مطالبه خسارت تاخیر تادیه، مربوط به وجه نقد است، نه هر نوع تضمینی و در واقع برای جبران ضرری است که به ارزش پول طی چند سال بر بخاطر تورم وارد می شود.

ضابطه آیین دادرسی مدنی در ماده ۵۲۲ به معارفه کامل این نوع خسارت تاخیر تادیه پرداخته است: در دعاوی که مسئله آن دین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده و در فرم تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از وقت سررسید تا خلال پرداخت و پس از مطالبه طلبکار دادسرا خسارت تأخیر تأدیه را با پیش روگیری تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد، محاسبه و مورد دستور قرار خواهد داد. مگر اینکه دوجانب به نحوه دیگری مصالحه نمایند.

انواع خسارت تاحیر تادیه چیست؟

این نوع خسارت تاخیر تادیه اساس عمل بانک ها در بازگرداندن طلب خود اینگونه وجود دارد. درصورتیکه در ضابطه عملیات بانکی بدون ربا اینگونه آمده است که:

تمامی وجوه تسهیلات اعطایی که بانک ها در اجرای این ضابطه به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت نموده یا می نمایند و برابر قرارداد تنظیمی مقرر شده باشد که اشخاص مذکور در سررسید معینی وجوه و تسهیلات دریافتی به انضمام سود و خسارت تاخیر تادیه و هزینه دادرسی خسارت تاخیر تادیه و اجرایی دادرسی و حق الوکاله را بپردازد و در فرم فقدان پرداخت آن تمامی ماخذها قضایی و دوایر اجرای ثبت و دفاتر اسناد رسمی مجبور اند، بر اصل مفاد اسناد و قرارداد های تنظیمی نسبت به اصدار دستور و اجراییه و وصول مطالبات بانک طبق مقررات این ضابطه، عمل نمایند.

مطالبه خسارت تاخیر تادیه

نحوه مطالبه خسارت تاخیر تادیه

رکن ابتدایی هر دعوای مطالبه و جبران خسارت تاخیر تادیه مطرح دادخواست وجود دارد. طبق ماده ۴۸ ضابطه آیین دادرسی مدنی: شروع بررسی در دادسرا مستلزم تقدیم دادخواست وجود دارد.

دادخواست به دفتر دادسرا صالح و در نقاطی كه دادسرا توانایی ناحیه متعدد است، به دفتر زمینه اول تسلیم می گردد. (اگرچه که الان دادخواست به دفتر خدمات قضایی عرضه می گردد) خواسته دعوای مطالبه خسارت تاخیر تادیه حسب مورد محتمل است «تقاضای الزام خوانده یا خواندگان به پرداخت مبلغ … ریال به  افزون جبران خسارت تأخیر پرداخت وجه از تاریخ … لغایت … به انضمام هزینه دادرسی خسارت تاخیر تادیه و حق الوکاله وکیل» باشد. در این دعوا خواهان بایست تغییر شاخص سالانه قیمت کالاها را اثبات کند که برای این کار کافی است به نموداری که هر سال توسط بانک مرکزی عرضه می گردد اتکا کند.

رونده مطالبه خسارت تاخیر تادیه - دیرکرد

در دعاوی و پرونده های دادسرا شخص شکایت کننده طی دادخواستی دعوایی را با موضوع مطالبه وجه چک بلامحل در دادگاه بیان کرده، وی در زمینه مرتبط به شرح دادخواست خود اعلام داشته است که «خوانده دعوا سبب بدهی خود 4 فقره چک در وجه شکایت کننده کشیده است.

شوربختانه علاوه بر مراجعه شخص به بانک آنکه بر او حواله شده است در تاریخ سر رسید چک های اخیر، با فقدان موجودی حساب بانکی خوانده دعوا مواجه شدم. به این ترتیب گواهی فقدان پرداخت از بانک نسبت به چک های ذکر شده اخذ کرده ام.

بنا به مراتب فوق از دادسرا محترم حقوقی، اصدار دستور مبنی بر محکومیت خوانده دعوا را به پرداخت وجه چک های فوق به افزون تمامی خسارات و هزینه های دادرسی از جمله هزینه دادرسی و خسارت تاخیر در تادیه دین خواستارم.»

گفتنی است که خواهان دعوا برای اثبات ادعای خود در زمینه مرتبط به ادله ها و ملحقات دادخواست، عکس مصدق 4 فقره چک به همراه گواهی فقدان پرداخت وجه چهار فقره چک بر عهده بانک صادرات زمینه علی آباد به شرح گواهی فقدان پرداخت را درج کرده است.

بررسی دادسرا - خسارت تاخیر تادیه - دیرکرد

دادخواست ارائه شده به دادگاه پس از طی شدن آیین نامه ها مرتبط به ثبت، به یکی از شعبه های حقوقی پابرجا در مجتمع قضایی واگذار می شود. دفتر زمینه پس از ثبت پرونده آن را به عقیده قاضی محترم دادسرا می رساند.

وی اینگونه با ملاحظه کامل بودن محتویات پرونده دستور تعیین وقت نشست بررسی را به دفتردار خود می دهد. به این ترتیب مدیر دفتر دادسرا وقت نشست بررسی را تعیین و به دوجانب ابلاغ می کند.

مطالبه خسارت تاخیر تادیه

با توجه به فقدان شناسایی خوانده اخطار رفع نقص صادر می شود که پس از ابلاغ به خواهان، وی  اظهار می دارد، آدرس دیگری از خوانده ندارد. با توجه مجهول الامکان بودن خوانده، ابلاغ از طریق نشر آگهی اجرا می شود.

دادسرا در وقت مقرر تشکیل می شود و ولی خوانده حضور ندارد و لایحه اینگونه ارایه نمی کند. خواهان اظهاراتش را به شرح دادخواست تکرار می کند.

چرا مشاوره با وکیل در مورد خسارت تاخیر تادیه

اگر سوالی در مورد مطالبه خسارت تاخیر تادیه دارید می توانید با شماره های موجود در گروه وکلای آریا دادیار تماس بگیرید و با بهترین وکیل کاربلد ما صحبت کنید .