گرفتن مهریه از کارمند

گرفتن مهریه از کارمند

گرفتن مهریه از کارمند یکی از رایج ترین راههای گرفتن مهریه است که بخشی از حقوق توقیف و به زوجه به عنوان مهریه داده می شود و شما برای گرفتن مهریه از کارمند دولت باید با بهترین وکیل آریا دادیار صبحت کنید.

مهریه، مالی است که مرد هنگام عقد به زن خود میپردازد و یا عهد به پرداخت آن میبندد. مهریه بلافاصله پس از جاری شدن خطبه عقد به زن تعلی می گیرد و جزو حقوق مالی است.

 ماده ۱٠۸۳ قانون مدنی می گوید:

به محض جاری شدن عقد زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی بر آن اعمال بنماید.

بنابراین بعد از جاری شدن خطبه عقد، مهریه طلب زن خوانده می شود و می تواند آن را دریافت کند. مبلغ مهریه عندالمطالبه است و زن هر زمان که اراده کند می تواند آن را دریافت کند. اولویت پرداخت مهریه برای دادگاه، پرداخت به صورت یکجا و کامل است. اما بعضی از افراد شرایط مالی درستی ندارند و نمی توانند تمام مبلغ مهریه را پرداخت کنند. در شرایطی که مرد توان مالی پرداخت مهریه به صورت یکجا را نداشته باشد، دادگاه حکم می کند که پرداخت مهریه به صورت اقساط انجام شود.

دریافت مهریه از کارمند

حقوقی که کارمندان دولتی دریافت می کنند از آنجایی که ارزش مالی دارد، جزء اموال و دارایی آنها محسوب می شود. علاوه بر آن معمولا پرداخت حقوق کارمندان به صورت نقدی انجام می شود و قابل بازگشت است. به همین شکل دادگاه حکم می کند مهریه همسر کارمندانی که توان مالی پرداخت مهریه را ندارند، به صورت ماهانه از حقوق آنها کسر شود. این کسری حقوق تا زمان پرداخت کامل مهریه ادامه خواهد داشت. در مورد این موضوع قوانیتی وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.

میزان کسری حقوق بابت مهریه

در صورتی که زوج کارمند اداره دولتی و یا ادارات وابسته به دولت باشد:

  1. در صورتی که زن دوم و فرزند نداشته باشد یک سوم حقوق او به عنوان مهریه و به صورت ماهانه، تا زمان پرداخت کامل از حساب وی کسر می شود.
  2. اما در صورتی که مرد دارای زن دوم و یا فرزند باشد این میزان تا یک چهارم کاهش میابد. علت این امر هم این است که زوج دارای زن و فرزند هزینه های بیشتری برای زندگی می پردازد. دادگاه برای جلوگیری از اختلال در زندگی وی، مبلغ ماهانه را کاهش داده و زمان پرداخت را افزایش می دهد.

توقیف حقوق بازنشستگی

بازنشستگی به کناره گیری از شغل مربوطه به علت کهولت سن گفته می شود. قانون حقوق و مزایایی برای افراد بازنشسته در نظر می گیرد و این افراد تا زمانی که زنده هستند حق استفاده از این مزایا را دارند. طبق قانون، در صورتی که فرد بازنشسته تمکن مالی پرداخت مهریه به صورت یکجا را نداشته باشد، مبلغ مهریه به صورت ماهانه از حقوق بازشستگی او کسر خواهد شد. میزان کسری حقوق تنها تا یک چهارم مجاز است. حتی اگر فرد بازنشسته دارای فرزند و همسر دیگری نباشد، میزان مبلغ مهریه از یک چهارم بالاتر نمی رود. زیرا هزینه های زندگی افراد سالمند نسبت به دیگر افراد بیشتر است و برای عدم ایجاد اختلال در زندگی این افراد، این قانون وضع شده است.

توقیف حقوق و مزایا فرد نظامی

توقیف حقوق فرد نظامی بابت مهریه، خصوصا در زمان جنگ ممکن نمی باشد. علت این امر هم حمایت از افرادی است که جان خود را برای کشور به خطر می اندازند.

رسیدگی به جرائم مربوط به افراد نظامی بر عهده دادگاه های نظامی است. افراد زیر تحت پوشش این دادگاه ها هستند:

  • کارکنان ستاد کل نیروهای مسلح «و سازمان های وابسته»
  • کارکنان سپاه پاسداران انقلاب «و سازمان های وابسته و بسیج»
  • کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح «و سازمان؛ های وابسته»
  • کارکنان وظیفه «از تاریخ شروع خدمت تا پایان آن»
  • محصلان

توقیف حقوق از کار افتادگی

در حال حاضر حقوق این افراد بابت مهریه تا یک چهارم ممکن است. شرط توقیف حقوق از کار افتادگی این اسم که بدهی مربوط به شخص وظیفه بگیر باشد. حقوق وظیفه وراث نیز مشمول این قانون می باشد.

حقوق وظیفه از کار افتادگی: مستمری ثابتی که به کارمندان از کار افتاده و یا دارای نقص عضو پرداخت می شود.

حقوق وظیفه وراث: مستمری ثابتی که بعد از فوت کارمند، به وراث او پرداخت می شود

نحوه توقیف حقوق کارمندان

مدیر اجرای توقیف حقوق حکم را به اداره و یا سازمانی که زوج در آن مشغول است ابلاغ می کند. رئیس و مدیر آن سازمان موظف هستند میزان گفته شده را به صورت ماهانه از حقوق وی کسر کرده و آن را برای مسئولین اجرا ارسال کنند. سپس مدیر اجرا این مبلغ را به زوجه پرداخت می کند.

جهت مشاوره حقوقی در زمینه گرفتن مهریه از کارمند می توانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید و می توانید با وکیل مهریه صحت کنید بدون اینکه هزینه ای پرداخت کنید و در صورت تمایل پرونده خود را به گروه وکلای آریا دادیار بسپارید.