وکیل قصور پزشکی | تهران | سوالات حقوقی پزشکی

وکیل قصور پزشکی | تهران | سوالات حقوقی پزشکی

امروز در گروه وکلای آریا دادیار میخواهیم به صورت کامل به قصور پزشکی و وکیل قصور پزشکی در تهران بپردازیم و در بخش نظرات به سوالات حقوقی پزشکی شما پاسخ داده می شود.

مسئولیت در لغت به معنی ضمانت، تعهد، مواخذه، موظف بودن به انجام کاری و متعهد بودن آمده است. ۴۸ کما اینکه در قرآن کریم در همین حدود معنایی آمده است: «اوفوا بالعيد ان العهد كان مسئولا».۴۹ یعنی متعهد در قبال عهدی که بسته است مسئول است.

اما در اصطلاح فنی - حقوقی تعهد و الزام قهری یا اختیاری و مالی یا غیر مالی شخص در مقابل دیگری است که به دو قسم مسئولیت مدنی و کیفری تقدیم میگردد. مسئولیت کیفری نوعی الزام شخص به تحمل عواقب و نتایج رفتار مجرمانه اش می باشد.

مسئولیت پزشک

پزشکان از نظر قانونی مسئول خطاهای خود هستند. بنابراین اگر غفلت، عدم مهارت، با سهل انگاری آنان در درمان و عدم رعایت مقررات دولتی و موازین پزشکی تسبب خسارت دیدن و ضرر بیماران گردد باید خسارت را جبران کند. تمامی بیماران حق دارند از پزشک انتظار درمان طبی استاندارد داشته باشند، اما این بدان معنی نیست که پزشکان باید نتیجه درمانی رضایت بخش را برای بیماران تضمین نمایند؛ چرا که دخالت عوامل متعدد ممکن است نتیجه نهایی و قابل پیش بینی درمان را عوض کند. لذا عدم نتیجه گیری مطلوب در درمان یک بیمار ضرورتا به معنای قصور پزشک نیست یا عدم تشخیص یک بیماری به دنبال تهیه شرح حال مناسب، معاینه بالینی کامل و آزمایشهای مربوط، قصور محسوب نمی گردد.

انواع قصور پزشکی

  • عدم داشتن علم کافی برای انجام امور پزشکی
  • پخش کردن اسرار بیمار به بیرون
  • کار پزشک بر خلاف شئونات اسلامی باشد
  • سوء استفاده از دفترچه تامین اجتماعی بیمار
  • نوشتن داروی اشتباه که منجر به مرگ بیمار شود.
  • انجام تبلیغاتهایی که موجب گمراهی بیمار شود

مسئولیت حقوقی

مسئولیت حقوقی آن است که در قانون پیش بینی شده و ضمانت اجرای قانونی مدنی و کیفری) دارد و شخص در مقابل افراد دیگر مسئول است.۵۲ مسئولیت حقوقی یا قانونی خود به دو شاخه عمده تفکیک می شود که عبارت است از مسئولیت کیفری و مسؤلیت مدنی که از جهات مختلف با هم تفاوت دارند ولی قدر مشترک هر دو نقض الزام و تعهدی است که قرار داد یا قانون به عهده اشخاص قرار داده است و هر دو را می توان از دادگاه مطالبه نمود و وجود ضرر نیز در هر دو مفروض است.

مسئولیت کیفری و مسؤولیت مدنی در قصور پزشکی

مسئولیت کیفری مسؤولیت مرتکب جرمی از جرایم مصرح در قانون است. همچنین مسئولیتی است که مرتکب عمل مجرمانه علاوه بر عدم اطلاع باید دارای اراده سوء نیت یا قصد مجرمانه بوده، رابطه علیت بین عمل ارتکابی در نتیجه حاصل از جرم باید وجود داشته باشد تا بتوان عمل انجام شده را به مرتکب منتسب نمود. شخص مسؤول به یکی از مجازات های مقرر در قانون خواهد رسید و بعلاوه باید از عهده خسارت مدعی خصوصی هم برآید.

مسئولیت مدنی: عبارت است از تعهد و الزامی که شخص به جبران زیان وارد شده به دیگری دارد، اعم از این که زیان مذکور در اثر عمل شخص مسئول یا عمل اشخاص وابسته به او و یا ناشی از اشياء و اموال تحت مالکیت یا تصرف او باشد. ۵ در هر موردی که شخص موظف به جبران خسارت دیگری باشد، در برابر او مسئولیت مدنی دارد یا ضامن است. همچنین مسئولیت مدنی ضمانت اجرای نقض قانون و تعهد است که بر عهده قاعل زیان قرار میگیرد.۵۶ از جیران ضرر، زیان و خسارت به دیگری است.

وکیل قصور پزشکی

این مسئولیت بر اساس یک رابطه دینی بین زیان دیده و زیان زننده ایجاد می شود که اصطلاحاتی نظیر بدهکار و طلبکار و داین و مدیون در این مسئولیت بکار برده می شود.

بنابراین مسؤولیت مدنی هنگامی به وجود می آید که کسی ملزم به ترمیم نتایج خسارتی باشد که به دیگری وارد کرده است. لذا مسئولیت مدنی وقتی تحقق پیدا می کند که شخص در برابر دیگری جوابگو باشد

چگونه از وکیل در مورد قصور پزشکی بپرسیم

مسؤولیت کیفری و مسئولیت جرمی از جرایم مصرح در قانون را گویند ولی مقصود از مسئولیت مدنی مسئولیت در مقام خسارتی است که شخص (یا کسی که تحت مراقبت یا اداره شخص است) یا اشیای تحت حراست وی به دیگری وارد می کند است.

دیه در حقوق اسلام هر دو مفهوم را داشت. در باب ضمانت پزشک آمده است: «بنابراین، پزشک اگر معالجه اش موجب تلف شدن) جان یا عضو بیمار شود اجنایت شبه عمد به شمار می رود و او از مال خود ضامن دیه خواهد بود)، چون تلف مستند به فعل اوست و خون میچ مسلمانی هدر نمی رود.

انواع جرم های قابل انجام توسط پزشکی

  • ورود آسیب به بیمار از سوی پزشک
  • افشای اسرار بیمار به وسیله پزشک
  • سقط جنین به شکل غیر قانونی
  • صدور گواهی بر خلاف واقعی است
  • جعل عناوین پزشکی
  • کلاهبرداری در پزشکی مثل تبلیغات پزشکی یا دارو
  • جنایت در عمل جراحی

حقوق کنونی ما نیز با تصویب قانون مجازات اسلامی در کنار قوانین مدنی و مسؤولیت مدتی از این اختلاط متأثر است؛ زیرا دیه هر دو چهره مدنی و کیفری را دارد.

ماده ۴۴۸ قانون مجازات اسلامی بیان می دارد: «ديه مقدر مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غير عمدی بر تفس، عضو یا منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، مقرر شده است. به این سئوال دشوار را به وجود می آید که آیا دیه حاوی تمام زبان های مادی و معنوی ناشی از جرم است یا زیان دیده می تواند علاوه بر ديده زبان های اضافی از جمله زیان معنوی را هم از مرتکب جرم بخواهد؟

نحوه جبران خسارت پزشک در صورت قصور

جمع قوانین راه حل گسترده تر را ایجاب می کند تا هیچ ضرری جبران نشده باقی نماند و بویژه زبان های معنوی که نگاه به مراتب مهمتر از زبان های مادی ناشی از جرم است، بر قربانی بی گاه تحميل نشود. با وجود این پاره ای از دادگاه های کیفری از شمول ديه پر تمام زبان های ناشی از جرم سخن می گویند و آن را لازمه احترام به قانون جدیدتر می دانند.

نقش وکیل قصور پزشکی در انجام پرونده

هنوز این دو مسئولیت شباهت هایی با هم دارند ولی امروز که حقوق کیفری از حقوق مدنی بطور کامل از هم جدا شده، چهره انتقام جویی مجازات رنگ باخته و بصورت یک واکنش عمومی در آمده است. این دو مسؤلیت از جهات گوناگون با هم تفاوت پیدا کرده است که ذیلا به بعضی از آنها اشاره می شود:

۱-در مسئولیت کیفری بیشتر ضرر و زیان متوجه جامعه است، در صورتی که در مسئولیت مدنی، ضرر و زیان متوجه یک شخص خاص است، در مسئولیت مدنی چون عمل ارتکابی مخل نظم عمومی نیست، جامعه از خود دفاع کرده و متضرر از جرم بایستی خسارت های وارده به خود را از مرتکب مطالبه کند. پس ایجا مسئولیت در مقابل فرد است ولی در مسئولیت کیفری مسئولیت متوجه جامعه است.

مسئولیت کیفری در قصور پزشکی

۲- هدف از مسؤولیت کیفری، مجازات مجرم است که به منظور دفاع از جامعه و پاسداری از نظم و جبران خسارت عمومی و اصلاح مجرم و تنبيه سایر افراد به مورد اجرا گذاشته می شود؛ ولی هدف از مسؤولیت مدنی جبران خسارت شخص زیان دیده است. بعلاوه مجازات مسؤولیت کیفری ممکن است بر حسب نوع جرم و متناسب با سوء نیت با تقصير جزایی مرتکب به صورت حدود، قصاص، دیات، تعزیرات و مجازات های بازدارنده باشد در صورتی که از نظر مسؤولیت مدنی فاعل ضرر و زیان به تیت ضرر وارده به متضرر مکلف به جبران خسارت خواهد شد.

سوالات حقوقی پزشکی

٣- از نظر حقوق جزا برای تحقق جرم، وجود سوء نیت یا قصد مجرمانه یا تقصير جزایی از ناحيه مرتکب جرم برای اتيات مسؤولیت کیفری در کلیه جرایم اعم از عمومی و غیر عمومی الزامی است. در صورتی که از نظر حقوقی احراز مسؤولیت مدتی نیازی به اتيات سوء نیت فاعل ضرر زننده ندارد، بلکه خطاهایی که موجب مسؤولیت مدنی می گردد بطور معمول از بی احتیاطی، عدم مهارت یا عدم نظامات دولتی سرچشمه می گیرند و یا این که در بعضی موارد، قانون کسی را از نظر مدنی ملزم به جبران خسارت می کند بدون این که مرتکب تقصیری شده باشد.

۴- از حیث منبع مسؤولیت تیز بین آنها اختلاف است؛ مسؤولیت کیفری تنها در مواردی پیدا می شود که قانون مقرر داشته است. هیچ عملی را نمی توان جرم شناخت مگر این که در قانون مجازات جرم شناخته شده باشد؛ ولی مسؤولیت مدنی قلمرویی گسترده تر دارد. برای مسول شناختن کسی لازم نیست در هر مورد قانون از آن نام برده باشد.

وکیل قصور پزشکی در تهران

اگر شما دنبال شکایت از پزشک هستید و مطالب بالا برایتان سوالاتی ایجاد کرده بود ، می توانید با وکیل قصور پزشکی مشاوره حقوقی داشته باشید و هر سوالی دارید پاسخگو شما عزیزان باشند. ما در اینجا گرد هم آماده ایم تا با وکیل قصور پزشکی حق شما را بگیریم.

سوالات حقوقی قصور پزشکی

شاید برای شما سوالات زیادی ایجاد شود که چگونه می توانیم از وکیل قصور پزشکی سوالات خودمون را بپرسیم. ما در گروه آریا دادیار تمامی زمینه ها را آماده کردیم که شما از طریق آنلاین یا شماره تلفن وکیل سوالات حقوقی پزشکی خود را مطرح کنید. همچنین می توانید از بخش نظرات سوالات پزشکی حقوقی خود را براحتی مطرح کنید تا موکلان ما پاسخ شما را بدهند.