نحوه اثبات رابطه نامشروع

نحوه اثبات رابطه نامشروع

راههای اثبات رابطه نامشروع زوجه و زوج در دادسرا راه هایی هستند که به صراحت در ضابطه بیان شده اند و در مواردی که ضابطه صریح نیست عقیده قاضی بسیار با اهمیت است.

اما پیش از مطرح شکوائیه علیه همسر خود مبنی بر خیانت وی، آغاز می بایست از صحت و کفایت اسناد خود برای عرضه به دادسرا اطمینان حاصل فرمایید چرا که در غیر اینصورت همسرتان می تواند به جرم تهمت از شما شکوائیه نماید.

برای اینکه شکواییه را به شکل درست مطرح کنید و بتوانید ادعای خود را به اثبات برسانید آغاز بایست با بیان آگاه شوید و فرق زنا با ارتباط نامشروع را آنطور که در ضابطه بیان شده است بدانید.

رابطه نامشروع چیست

در صورتی که نمی توانید تمامی سوالات خود در این ارتباط را با راهنمایی های بیان شده در این مطلب جواب دهید، می توانید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

ارتباط نامشروع به ارتباط بین زوجه و مردی بیان می شود که با هم محرم نباشند، این ارتباط یک عمل منافی عفت عمومی شناخته می شود و اگر ارتباط جنسی اینگونه برقرار کنند، زنا را اینگونه شامل می شود اما منظور در اینجا تنها تشکیل ارتباط است آن هم بدون تماس جنسی.

این عمل نامشروع در ضابطه مجازات اسلامی ماده ۶۳۲ جرم محسوب شده و مجازات حبس و تا ۹۹ ضربه شلاق را شامل می گردد.

ضابطه در ماده‌ی ۶۳۷ مجازات اسلامی در جرم ارتباط نامشروع  ۹۹ ضربه شلاق را تعیین کرده اما اگر با اکراه یکی از دوجانب اجرا شده باشد، تنها فردی که اکراه کننده بوده است مجازات می گردد.

توضیح وکیل راطه نامشروع

وکیل رابطه نامشروع توضیح می هد که : در حالی که براساس قانون جاری ما بدون خواندن صیغه و یا فقدان اطلاع خانواده، ارتباط نامشروع دستیابی می‌شود .هرگاه زوجه و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا 99 ضربه محکوم خواهند شد.

نحوه اثبات رابطه نامشروع

در توضیح این ضابطه، بایست گفت که تقبیل، شامل بوسیدن و بغل کردن است و مضاجعه یعنی دراز کشیدن زوجه و زوج نامحرم در کنار هم در یک بستر!

اگرچه موارد رابطه نامشروع، محدود به این مثال ها نیست و همانگونه که قبلا عقیده کردیم، تا اینکه چت کردن و کافه رفتن هم محتمل است جزو مصادیق ارتباط نامشروع قرار گیرد.

از چه راهی رابطه نامشروع اثبات می شود

در اثبات رابطه نامشروع محتمل است ارتباط از طریق تماس ، پیام و یا ملاقات با هم بوده باشد و تماس جنسی در کار نبوده است که این موارد هم به سبب اینکه اصلا ارتباط ی زوجیتی بین دوجانب نبوده است، باعث تشکیل فساد می گردد و در ضابطه شامل مجازات خواهد شد.

اثبات جرم رابطه نامشروع در دادسرا

نحوه اثبات رابطه نامشروع در دادسرا، به این خاطر که عملی منافی با عفت عمومی است با اقرار دوجانب،  شهادت شهود و دانش پیدا کردن قاضی با توجه به اسناد و مستندات قابل اثبات است.

یکی از راه های اثبات رابطه نامشروع زوج در دادسرا عرضه این اسناد است، این اسناد می توانند شامل موارد زیر باشند: تماس های دوجانب ، پیام ها و فیلم هایی که مبنی بر تشکیل ارتباط بوده است.

اگر تشکیل ارتباط بین کسانی که با هم ارتباط زوجیت ندارند، از راه شبکه های همگانی باشد،  باز هم با استفاده از راه کارهایی قابل اثبات است ، همه‌ی مواردی که بیان شد چنان سندیت دارد که از طرف هیچکدام از دوجانب قابل منکر نیست و قاضی با توجه به بدیهی بودن آنها حکم دادگاه را صادر خواهد کرد.

پیام و اثبات رابطه نامشروع

لذا، اتکا به پیام های موجود در شبکه های همگانی، میتواند یکی از راه های اثبات خیانت زوجه یا زوج باشد و اشخاص به مجازات ارتباط مشروع نامشروع از طریق تلگرام، تلفن و اینترنتی محکوم خواهند شد.

اگرچه ضابطه برای کسانی که در مسند تهمت ارتباط ی نامشروع قرار گرفته اند، نظیر هر متهم دیگری حق دفاع از خود و انتخاب وکیل را داده است و اگر اجرا ارتباط بنا به زور یا اکراه بوده است، مجازات جرمی شامل حال آنها نخواهد شد.

جرم ارتباط نامشروع لزوما به شاکی خصوصی نیازی ندارد و در صورتی که جرم اثبات شود، خود قاضی می تواند به عنوان مدعی العموم مطرح شکوائیه را اجرا دهد. پس لذا اگر شاکی در فرم دستیابی جرم متهم از شکوائیه خود انصراف دهد و به اصطلاح رضایت دهد، جرم مجرم به کل پاک نخواهد شد و بلکه تنها در آن تخفیف داده خواهد شد.

مشاوره شکوائیه به سبب رابطه نامشروع

همانگونه که قبلا عقیده شد، این جرم جزو جرایم منافی عفت بوده و بررسی آن در ماخذها قضایی با دشواری هایی همراه است، زیرا روند قانونی به این شکل است که معمولا تمایلی به بررسی این جرایم وجود ندارد، مگر اینکه اسناد و اسناد محکمی وجود داشته باشد.

برای اینکه در مورد متهم به جرمی، دستور محکومیت کیفری صادر شده و مجازات مربوطه نسبت به او اجرا شود، لازم است تا این تهمت از طریق ادله آن جرم، به اثبات برسد. ادله و راه های اثبات جرم در ضابطه مجازات اسلامی عبارتند از :

  • اقرار
  • شهادت
  • قسامه
  • سوگند
  • دانش قاضی

جرم رابطه نامشروع اینگونه از این سیرت استثنا نبوده و اثبات آن صرفا با استفاده از ادله ها و روش های اثبات معین شده در ضابطه امکان پذیر وجود دارد. اگرچه در بین دلیل نام برده شده، راه های اثبات ارتباط نامشروع ، محدود به سه مورد اقرار، شهادت و دانش قاضی بوده و دو مورد دیگر را در بر نمی گیرد.

آیا اثبات رابطه نامشروع محدود است

با توجه به اینکه، راه های اثبات ارتباط نامشروع ، محدود بوده و هم اینگونه، با در عقیده گرفتن اهمیت این مساله که درصورتیکه شاکی جرم ارتباط نامشروع، موفق به اثبات این تهمت نشده، با خطر شکوائیه کیفری افترا و اعاده حثیت مواجه می گردد، در این مقاله به بررسی راه های اثبات ارتباط نامشروع پرداخته، در مورد اثبات ارتباط نامشروع از طریق اقرار، شهادت، دانش قاضی و پرینت مکالمات و تماس ها توضیح داده و در پایان، در مورد اسناد لازم برای اثبات رابطه نامشروع صحبت خواهیم نمود.

جرم رابطه نامشروع

جرم رابطه نامشروع، در کیفری مملکت ما توانایی معنی وسیعی بوده که شامل جرایمی حدی زنا، لواط، مساحقه و تفخیذ و جرایم تعزیری پایین تر این موارد از جمله بوسیدن و تماس های فیزیکی غیر شرعی را در بر می گیرد.

جرم ارتباط نامشروع تعزیری در ماده 637 ضابطه مجازات اسلامی تعریف شده است . به طبق این ماده: « هر گاه زوجه و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد، تنها اکراه کننده تعزیر می شود »

لذا، با توجه به ماده مذکور، در بیان فرق ارتباط نامشروع و زنا می توان گفت، هر نوع ارتباط غیر شرعی که عنوان جرایم حدی زنا و نظایر آن را نداشته باشد، جرم ارتباط نامشروع مادون زنا و مستوجب مجازات تا 99 ضربه شلاق، برای اجرا دهندگان آن اعم از زوجه و زوج وجود دارد.

رابطه نامشروع و اثبات

ماده 637 در رابطه با اثبات رابطه نامشروع

نکته ای که در ارتباط با ماده 637 ضابطه مجازات قابل بیان است، آن است که در این ماده ضابطه گذار صرفا چند گواه از مصادیق ارتباط نامشروع را بیان کرده و تعیین سایر مصادیق را به عقیده قضات واگذار نموده است؛

با توجه به این مساله، در حال حاضر، رویه عمومی محاکم کیفری مملکت ما، ارتباط نامشروع غیر فیزیکی از طریق تماس تلفنی و پیامکی و چت را اینگونه با حصول شرابطی، مصداق ارتباط نامشروع و قابل مجازات بر اصل ماده مزبور می داند.

در بین این روش های اثبات جرم، سوگند اختصاص به جرم های وارد بر جسم داشته و سوگند اینگونه اثبات کننده جرم تعزیری وجود دارد. در نتیجه، راه های اثبات ارتباط نامشروع عبارتند از : اقرار متهم، شهادت شهود و دانش قاضی.

سخن پایانی

پرینت تماس ها و مکالمات و پرینت پیام های تلگرام برای اثبات ارتباط نامشروع، مطابق ضابطه مملکت ما جزء ادله ها اثبات جرم ارتباط نامشروع نبوده و به طور مستقیم، از راه های اثبات رابطه نامشروع وجود دارد.